20 juni 2013

Hoe wij asperges eten


 Asperges zijn nu op hun piek. Wij eten ze zoals iedereen, met boter, ei en ham. Oh en nieuwe aardappels. De reden dat ik ze toch even de revue laat passeren is dat ik jullie wil aanmoedigen om het een keer te doen. En dan niet bij de supermarkt. Wat ze daar verkopen is recht, lang en enigszins wit. Maar de smaak van wat je bij de boer of op de markt haalt is zó anders!



Je haalt er echt de lente mee in huis. En vandaag, op de allerlaatste dag van de lente kan ik dat nog net beweren. Ze kosten nu tussen de 2 en 4 euro per kilo. Er is dus geen enkel excuus. Ja, je moet ze schillen, maar voor deze prijzen hoef je niet te prutsen met dunschillers. Zeker als je van die dikke en/of kromme marktexemplaren koopt is het veel makkelijker om ze tamelijk dik te schillen met een aardappelschilmesje. De schillen ga je toch nog gebruiken, die geven smaak aan je kookwater.



Ik schil ze dus tamelijk dik en snijd een stukje van de onderkant. Afhankelijk van de taaiheid, 2-4 cm.
Dan kook ik de schillen en afsnijdsels in 1 a 2 liter water gedurende een kwartiertje. Daarna haal ik de schillen eruit en leg de geschilde asperges in het aspergevocht. Ik zet de nieuwe aardappelen in de schil op (ik heb al genoeg geschild), ik kook vier eieren en dan zet ik het vuur onder de asperges aan. Zoals je ziet hebben wij geen aspergepan en kook ik de asperges gewoon liggend. Veel recepten schrijven een schepje suiker en een schepje zout voor in het kookvocht. Wij missen dat niet, misschien doordat we altijd in kookvocht van de schillen koken, maar laat je vooral niet tegenhouden.


Ik laat de asperges ongeveer 5 minuten koken en daarna laat ik ze nog een aantal minuten in het vocht staan tot ze gaar genoeg zijn. Die 5 minuten is minder dan wat je meestal leest. Het komt nogal nauw, prik gerust een keer extra of neem een proef-exemplaar uit de pan. De multiman is begonnen met de korte kooktijd, en ik moet zeggen, als ze nog een klein beetje beet hebben is de smaak nog specialer. Het zoete komt nog beter tot zijn recht als de asperge niet helemaal zacht is. Ik haal de asperges met een spatel of schuimspaan uit de pan. Het vocht giet ik niet af, dat bewaar ik om soep van te maken (met een roux en de restjes asperges, daarover een andere keer meer..)
Ondertussen zijn dan ook de aardappelen gaar en de eieren gekookt.

Kinderbord met asperge in stukjes.

Ik serveer met wat ham en het ei in mimosa gesneden, en met gesmolten boter. Iedere keer weer een feestje. Ik vind het ook ontzettend leuk om de kinderen ervan te zien genieten. Zeker toen ze jonger waren sneed ik de asperges heel precies in korte stukjes voor hen, zodat ze niet een lange taaie vezel zouden treffen. Ik doet het nog steeds, eigenlijk. We eten nu bijna 2 kilo met zijn vieren! Alleen het neusje van de zalm, ofwel de aspergepunten. Die vinden de kinderen niet lekker. Ach ja, geef maar aan mij...



Asperges met nieuwe aardappelen, eimimosa, ham en gesmolten boter
voor vier personen

Ingrediënten
2 kilo asperges
1 kilo aardappelen
4 eieren
een onsje ham
een flinke klont boter (50-100 gram)

Bereiding
1. Schil de asperges met een aardappelschilmesje en kook de schillen een kwartiertje in water waarin ze net onder staan. Als je dit van te voren doet, leg dan de asperges zolang in water.
2. Zet ondertussen de eieren en de aardappelen op.
3. Haal de schillen uit het water en kook de asperges vijf minuten (of iets langer) en laat ze een paar minuten nagaren nadat je de vlam uitgezet hebt.
4. Giet ondertussen de eieren af als ze tien minuten gekookt hebben en snijd ze met de hand of met de eiersnijder in kleine blokjes. Giet de aardappelen af als ze gaar zijn en schil ze als het nodig is. Smelt de boter.
5. Serveer de asperges met aardappelen ernaast, een strook ei eroverheen en tot slot over alles wat boter. Voor de vlees- en varken-eters een rolletje ham ernaast.

Op naar de zomer!

Sommige plekken zijn zo mooi, daar hoef je niet op de zomer te wachten. (foto genomen in februari)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten