2 juni 2013

Rodelinzensoep


Als je meer peulvruchten wilt eten dan zijn deze agressief gekleurde rode linzen het eerste wat je in je kast moet zetten. Niet alleen hoef je ze niet in te weken, ze zijn ook nog eens net zo snel (10-15 minuten) gaar als de meeste groentes. Je zet dus kort wat groentes aan in olie of boter en met het water voeg je ook de linzen toe. Alles is dan tegelijk gaar. De rode linzen koken wel stuk, dus je krijgt een nogal gebonden soep met stukjes herkenbare groente erin.


Ook toen ik nog amper peulvruchten at had ik deze rode linzen altijd in huis. Alle andere peulvruchten kosten meer tijd. Ik kook ze apart (bijv. groene, grijze en donkere linzen) en verreweg de meeste (bonen, spliterwten en kikkererwten) week ik ook nog in. Daar zijn allemaal handige trucs voor te verzinnen, bijvoorbeeld variërende inweektijden of dubbel koken en invriezen/in de koelkast bewaren. Maar niets is zo handig als gewoon een uitje bakken met wat er in de groentela ligt en er een hand vol rode linzen bijgooien in de wetenschap dat er een kwartier later een complete soep op tafel staat.


Dit is een soep die volgt uit mijn basisstramien. Ik begin met de klassieke soffrito die je hierboven ziet. De ui in kwart ringen, de bleekselderij in blokjes (elke stengel in de lengte in 3-en), bospeen in halve rondjes. Je kunt hem helemaal zonder specerijen maken, dan smaakt hij ook prima. Ik vind het altijd weer verbluffend hoeveel smaak er al uit linzen komt. Deze keer heb ik geprobeerd om hem wel wat specerijen mee te geven, maar niet overheersend. Het is dan nog wel goed te doen voor de kinderen, terwijl wel de smaak veel meer basis heeft dan met alleen de groenten en linzen.


Ik vijzelde op gevoel wat specerijen bij elkaar. De rode linzen smaken al tamelijk zoet, niet wee. Ik had ook kool in de soep dus karwijzaad of komijn leek me in ieder geval op zijn plek. Verder koriander omdat dat zo goed combineert met komijn. Fenegriek om aan te sluiten bij de linzensmaak. En wat piment, maar niet veel, om een hint van kruidigheid onder de smaak te geven. Je kunt dit allemaal prima vervangen door een keus van gedroogde specerijen die je hebt staan. Bijvoorbeeld wat kerrie en paprikapoeder, of gedroogde komijn erbij. Een klein snufje kaneel zou ik ook aandurven.


Verder gebruikte ik rode peper (in stukjes ingevroren in de vriezer), knoflook en gember. De verse gember was op dus een klein theelepeltje gedroogde. Het geheel hoeft zoals gezegd maar een kwartiertje te koken. Als ik haast heb dan doe ik de helft van het water bij de soep, de andere helft kook ik in de waterketel en schenk ik kokend bij de soep.


De laatste vraag is dan nog: pureren of niet? De eerste avond aten de volwassenen hem zo uit de pan en de kinderen gepureerd. De tweede avond pureerde ik voor iedereen met een rest geroosterde zoete aardappel erbij. Meteen weer een bakje opgeruimd uit de koelkast. Het wordt dan een erg egale groenige soep (de linzen verkleuren tijdens het koken), die ik normaal zou garneren met iets groens en/of iets anders. Maar dat is nu echt nog even een brug te ver voor mijn zoons. Ik stoor me er inmiddels niet meer aan, maar laat het nog maar gezegd zijn: dit soort 'gezonde' vetarme, groenterijke soepen knapt enorm op van een goede presentatie. Laat dus je creativiteit de vrije loop en garneer met wat je maar vinden kan. Kruidenolie, gehakte kruiden, kleine blokjes kleurige geroosterde groenten, croutons, een scheutje 1e persing olie (olijf, pompoenpit) of wat room.


Rode linzensoep
(recept voor zeker 8-10 porties)

Ingrediënten
3 kleine uien
2 stengels bleekselderij
4 bospeentjes
300 gram witte kool
Een kwart rood pepertje (voor meer pit kan je rustig een heel pepertje nemen)
Een flinke knoflookteen
1 tl komijn
1 tl koriander
1 snuf fenegriek
1 tl gemalen gember (of een stukje vers)
250 gram rode linzen
2-3 liter water
wat bouillonblokje (een of twee kleintjes van Maggi)
zout en peper

Bereiding
1. Fruit achtereenvolgens ui, wortel, bleekselderij en witte kool aan.
2. Als de ui glazig is kun je de specerijen (gevijzeld of gemalen) en de rode peper, knoflook en gember kort meebakken.
3. Voeg de linzen toe en blus af met water en wat bouillonblokje.
4. Breng aan de kook en laat tien minuten koken. Zo nodig nog met zout of tabasco op smaak brengen. Naar wens pureren. Garneren met wat groene kruiden.

Variaties
- de witte kool voeg ik met name toe in de winter, omdat we ons dan zo veel mogelijk tot seizoensgroentes beperken. Het wordt dan knolselderij, winterpeen en witte kool. Je kunt de witte kool in de zomer ook weglaten.
- Vaak zie je ook mengsels van linzen met rijst. Je kunt een handje rijst meekoken of tegen het eind een restje rijst meewarmen. Ook restjes pasta of granen kun je toevoegen. Reken wel op wat meer smaakmakers (specerijen/peper/knoflook/gember), want dat soort koolhydraten moet goed op smaak gebracht worden.
- je kunt ook de helft pureren en terug gieten in de pan.
- de soep is prima te bewaren of in te vriezen. Vaak maak ik hem dan wat dik, met minder water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten