9 juni 2013

Abrikozentaart


Deze taart heeft wat weg van onze Schwäbische rodebessen- en rabarbertaarten. Het verschil zit hem in de grofgemalen amandel (voor de crunch) en de custard, die niet alleen ei bevat maar ook nog room. Je kunt nog wat extra smaak toevoegen met wat citroen of rozemarijn door de custard, maar dat hoeft zeker niet.

De donkere kleur van het deeg wordt veroorzaak door het speltbloem.

Op de markt kocht ik een kilo abrikozen met bruine vlekjes. Ik had verwacht dat de bruine vlekjes bruine vlekken zouden worden, en dat ik ze dus niet zou kunnen laten rijpen. Daarom ging ik op zoek naar een recept voor abrikozentaart. Veel recepten hebben echter grote hoeveelheden amandel, echt een spijslaag, of enorme hoeveelheden boter en/of creme fraiche - niet wat ik zocht. Uiteindelijk heb ik her en der wat bij elkaar gesprokkeld.


De smaak van langzaam in de oven gegaarde abrikozen is opmerkelijk. Zalig zou ik zelfs willen zeggen. Het is alsof ze instant rijpen en de smaak krijgt een soort intensiteit, zoet en zurig tegelijk. Daarbij een goed knapperige korst en een aangename zachte vulling tussen de abrikozen - dat maakt dat ik deze taart zeker vaker zal maken. Wederom is het gelukt om zonder blindbakken uit te komen. Wel heb ik de taart even voorgebakken met alleen de abrikozen, dus nog zonder de custard.

De taart viel zo in de smaak dat er geen tijd was voor een foto van de onaangebroken taart.
De hoeveelheden kwamen een beetje uit mijn mouw rollen. Ik deelde een portie korstdeeg door tweeën voor twee fruittaarten (we kregen vier mensen op bezoek=drie taarten bakken). Geen zin om onbeperkt troep in de keuken te maken, dus ik klopte de eieren voor rabarber- en abrikozentaart tegelijk en verdeelde het geslagen mengsel. Door 2/3 gingen de rabarberstukken, door 1/3 ging op gevoel 50 ml slagroom en een heel klein beetje citroenrasp.

De rest nadat het bezoek was vertrokken.. geen slechte score!
Abrikozentaart met amandelen en custard

Ingrediënten

Deeg (bij voorkeur hoeveelheden verdubbelen en de rest anders gebruiken of in een schijfvorm invriezen):
60gr boter
125 gr (spelt)bloem
30 gr suiker
half ei

Op de bodem
2 el (30 gram) grof gemalen amandelen
2 eetlepels suiker (1 bruin, 1 wit)

5-600 gram abrikozen in helften of kwarten
wat citroenrasp, rozemarijn of gember

Custard
1 ei
50 ml slagroom
40 gram suiker


Bereiding

1. Warm de oven voor op 175 graden. Vet een 20cm springvorm in.
1. Maak een gehakt of geroerd korstdeeg, afhankelijk van of je boter koud of warm is. Laat zo nodig even rusten in de koelkast.
2. Rol het deeg uit, bekleed de vorm en bestrooi met amandelen en suiker.
3. Beleg met stukken abrikoos. Zorg voor wat tussenruimtes (werk dus liever in de hoogte dan helemaal plat) zodat straks de custard er mooi tussen kan.
4. Bak de vorm met de abrikozen gedurende ongeveer 15 minuten voor.
5. Bereid ondertussen de vulling door het ei goed schuimig te roeren met de suiker en dan de slagroom (vloeibaar) erdoor te mengen, met eventueel wat smaakmaker.
6. Schenk na het kwartier voorbakken de custard over de vruchten en bak nog 30 minuten verder of tot de custard helemaal stevig is. Geef na ongeveer 20 minuten alleen nog onderwarmte zodat je bodem goed stevig en gaar wordt. Pas op, zeker in het midden prikken met een breinaald want de custard kan soms flink tijd nodig hebben om helemaal gaar te worden. Hij kan goed van kleur zijn maar toch nog vloeibaar in het midden.
7. Laat even opstijven en los dan uit de vorm. Serveer warm.

Happy baking!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten