24 juni 2013

Pastasaus aubergine paprika tomaat


De smaak van gestoofde of gegrilde aubergine is zo overheerlijk. Als je het al maakt kan je maar beter meteen een hoop maken. En dan begin je op de markt; daar liggen dozen met overheerlijke precies goed rijpe niet te rijpe aubergines. Voor een goede prijs. De reden voor die lage prijs: ze zijn krom, half aan elkaar gegroeid, te klein, te dik, te dun. Het water loopt me al in de mond als ik in zo'n bak sta te graaien.


Een klassieke krommeling van de markt
Teveel gekochte aubergines kan je niet lang bewaren. Als je er niet in 1, 2 dagen doorheen komt zou ik ze bakken in plakken. Die kan je weer een paar dagen in de koelkast goed houden. Als je ze niet al eerder opeet in een salade of op de boterham. Daarna kan je ze verwerken als involtini (zie aan het eind van het gelinkte recept) of in zelfgemaakte lasagna, om maar wat te noemen. Maar dat heb ik in dit geval niet gedaan. Ik ben gegaan voor een oude lievelingscombinatie...

Heel goed voorverwarmde droge pan, plakken licht met olijfolie bestreken, 2-3 minuten per kant.


De combinatie ui-paprika-aubergine is heerlijk. Daar hoef je verder geen excuus voor te verzinnen eigenlijk. In mijn sobere vegetarische studentendagen had ik met zilvervliesrijst van Zonnatura dan al een avondmaaltijd te pakken. De smaak van goed gaar gestoofde aubergine is verslavend. Mijn reden om de combinatie hier nog een keer in het zonnetje te zetten is echter een andere: je krijgt van deze combinatie zulke mooie plaatjes! Zeker als je twee kleuren paprika gebruikt en toevallig een rode ui in je handen had.


Ik zou dit wel weer voor meer dagen maken, want het wordt verreweg het lekkerst als zowel de ui en paprika als de aubergine ruim de tijd krijgen. Van start tot einde reken ik zeker 40 minuten. Het is zo vervelend als de aubergine te veel beet houdt! Langzaam zie je alle groentes zacht en gaar en yummy worden. Ik laat de aubergine eerst zachtjes bakken en voeg pas later het vocht toe. Zo krijg je de lekkerste structuur en wordt de aubergine echt helemaal door en door gaar.


Daarna blus ik met een blik tomatenblokjes, wat water en een blikje tomatenpuree. Dit is ook het moment dat je wat gehakt (liefst van een goede kwaliteit, zoals de Rijnrunderen) , rul gebakken, kunt toevoegen. Laat de saus dan nog een kwartiertje tot half uur rustig pruttelen, dan is alles lekker gaar en zoet.



Pastasaus met aubergine en paprika
(een ruime 4 persoons - gezinsportie. Schroom niet om te verdubbelen)

Ingrediënten
1 heel grote ui of 2 normale uien, in kwart ringen
een of twee paprika's. Liefst niet groen, in kleine reepjes
2 knoflooktenen, fijngesneden
een tot twee aubergines in blokjes

Eventueel naar smaak een klein scheutje witte of rode wijn voor het blussen
1 blik tomatenstukjes
1 groot blikje tomatenpuree
een scheutje water
een laurierblad
eventueel een half pond gehakt

Bereiding
1. Fruit de ui in een scheutje olijfolie. Bak na een paar minuten de paprika mee en laat alles 20 tot 30 minuten lekker zacht bakken zodat de zoete smaken loskomen.
2. Kort voor je de aubergine toevoegt kun je de knoflook even mee laten bakken. Daarna de aubergine toevoegen en nog een paar minuten onder af en toe omscheppen laten bakken.
3. Blus met een scheutje water of wijn, de tomatenstukjes en de tomatenpuree en wat water (een kopje of een mok ongeveer) tot je de goede consistentie hebt.
4. Voeg nu ook eventueel rul gebakken gehakt toe. Blus de gehaktpan met een scheutje water en voeg dit toe aan de saus.
5. Leg er een laurierblad in en laat alles nog minimaal een kwartiertje sudderen. Voeg nog een scheutje water toe als de saus te dik wordt.

Variaties
 Je kunt de saus vegetarisch maken door het gehakt weg te laten. Eiwitten kan je op een andere plek in het menu laten terugkomen, of je kunt deze saus met bonen of ei of ricotta of andere kaas combineren.

Deze moest ik nog kwijt van ons Drente-weekend. Een steenkist is het, geen hunebed.

1 opmerking:

  1. Deze saus gemaakt met penne en notenballetjes. Ook wat cayennepeper toegevoegd en een kwart van een groentenboulionblokje. Een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen