30 juni 2013

Gehaktballetjes zomerfeest

Met gehaktballen kan je alle kanten op. De oerklassieker bij mij thuis was Duits, met brood geweekt in melk, een ei, zout, nootmuskaat, peterselie en gesnipperde ui. Die is behoorlijk luchtig, niet compact, en wordt vaak klein gehouden. Daarnaast heb je de klassieke Nederlandse bal die een stuk steviger is, groter, ronder, en waarin peterselie en ui minder belangrijk zijn. Wel de jus.

Op fietsvakantie werd ik gegrepen door alle bordjes die je onderweg tegenkomt. In Duitsland. Ik wil maar zeggen, je kan zoveel gehaktballen bedenken als er bordjes in Duitsland staan. Ze hebben daar voor alles een bordje.

Maar dat is nog maar het begin. Een gehaktbal kan loeischerp, meer de kerriekant op, met heel veel specerijen, oriëntaals, met heel veel groene kruiden - er zijn geen grenzen.

Eerst alle andere ingrediënten in de kom, dat werkt lekker rustig en dan kun je snel zien of je al zout erin had...
 Dit zijn montere balletjes. Ze combineren goed met de nieuwe aardappeltjes en de kruidenyoghurt (link volgt verderop) die ik al apart aan jullie voorstelde. Ik volgde ongeveer het recept in Jerusalem voor Köfte, maar voegde toch het ei en paneermeel toe zoals altijd. Bovendien vond ik het een beetje gortig om er zoveel kaneel in te doen. Daarbij heb ik wel het recept gevolgd, maar ik heb nog wat andere specerijen erbij gedaan om wat meer harmonie in de smaak te krijgen. Ik vind kaneel best lekker in een hartig gerecht, maar liever als zacht accent, niet als overheersende smaak. Ik heb er dus specerijen bij gezocht die in het 'palet' passen maar die de bal wat breder trekken. Dat is goed gelukt met de fenegriek, piment en paprikapoeder.

De Fisslerpan verwarm ik heel lang op een heel laag vuur voor.
Het is dus wel erg lekker om er een knoflook-yoghurtsaus bij te serveren, en ook een lekker aangemaakte groene sla met zomerse tomaten completeert het montere karakter goed. Je hebt dan een bord vol duidelijke smaken. Een subtiel sausje of een delicate salade past er niet bij. Die wordt doodgeslagen.



Zomerse gehaktballetjes

Ingrediënten
400 gram rundergehakt (of ander gehakt naar keuze)
2 eieren
1 kopje oud broodkruim, geweekt in melk
halve theelepel zout
halve theelepel kaneel
halve theelepel nootmuskaat
teentje knoflook gesnipperd
halve theelepel paprikapoeder
vijzelmengsel van 4 pimentkorrels, kwart theelepel fenegriek en wat foelie (als je geen vijzel hebt te vervangen door wat speculaaskruiden en kerrie)
wat groene kruiden gesnipperd (peterselie en munt)
een kwart rood pepertje gesnipperd zonder zaadjes
een teentje knoflook fijngesnipperd
een halve ui fijngesnipperd

paneermeel of broodkruim
olie met een beetje boter

Meng het gehakt met alle andere ingrediënten tot en met de halve ui. Kort kneden en balletjes vormen. Wentel ze in paneermeel en bak ze, zes minuten per kant ongeveer, tot ze door en door gaar zijn.

Als ze goed op smaak zijn zijn ze ook erg lekker koud op brood de volgende dag!
Of dubbel koken, je kan ze prima invriezen of 2-3 dagen bewaren in de koelkast (wel zorgen dat ze echt goed gaar zijn in dat geval).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten