7 juni 2013

Zalm met teriyaki saus


Vandaag heb ik een moot zalm gekocht en thuis even een receptje erbij gezocht. Ik had niet alle ingrediënten in huis (met name de gember miste). Maar als je een gevulde voorraadkast hebt dan komt er allicht wat lekkers uit.

Dit gerecht is een voorbeeld van wat een gevulde voorraadkast vermag. Ik probeer op deze blog te laten zien hoe leuk het alledaagse koken kan zijn. Daar zou je in beginsel geen rare ingrediënten bij willen voorschrijven. Het moet juist laagdrempelig blijven. Tegelijkertijd helpt een gevulde voorraad kast enorm om dingen als dubbel koken, vooruit plannen en veel groente eten doen-baar te houden.


Veel woorden om mijn dilemma te schetsen: het moet simpel blijven, maar een goed gevulde voorraadkast is wel erg handig:
  • Je kunt variatie aanbrengen ook als je in de vijfde wintermaand wêér kool en linzen gaat serveren;
  • Je kunt naar verhouding meer groente in je maaltijden verwerken (omdat je de smaak meer basis geeft);
  • Je kunt voordeelkoopjes van de markt of resten simpel omtoveren;
  • En je ontsnapt aan dure fancy dingen, die je koopt omdat je nou eindelijk eindelijk eens wat anders wilt eten. Eigenlijk krijg je je eigen Wereldgerechten-schap.
Even de visbouillon laten ontdooien. (ingevroren in zo'n klontjeszakje)
 Gisteren werd ik op de markt magisch aangetrokken door de viskraam. Sinds kort kan ik weer maar een doordeweekse markt vlak bij huis. Het is een genot om na het schoolbrengen mijn rondje te maken langs alle vaste stalhouders. Sommige ken ik al meer dan tien jaar. Meneer Verduijn heeft mijn oudste aan een zware Hollandse kaas-verslaving geholpen. Jan, de Amsterdamse Vinkevener heeft al ons beddegoed geleverd. Bij de groente ben ik niet helemaal kraamtrouw. Daar kijk ik hoe het erbij ligt. En het slot is altijd aardappelen bij andere Jan, fiets opladen, en twijfelen of ik een visje koop.


Vis kan je prima naturel bakken, citroen-boter-dille, dat werk. Peper en zout. Dille weglaten als je geen dille in huis hebt. Of een stukje dille-kruidenboter erop. Vandaag had ik zin in een Japans vleugje. Zout-zoet-scherp, zo kan je je die smaakrichting omschrijven. Ik ben al meer dan 25 jaar verwend omdat vriendin M. en haar moeder T. mij Japans bekoken. Allengs heb ik zelf meer in huis gehaald. Dit recept is zeker niet oorspronkelijk Japans, er zitten te veel smaakmakers tegelijk in. Het is afgeleid van een recept op de BBC-website voor een teriyaki-"glaze" die na afloop van het grillen op de vis wordt verdeeld.

Zalm met teriyakisaus
Hoeveelheden voor ongeveer 250 gram vis: één ruime of twee krappe porties

Ingrediënten
1 zalmmoot of zalmfilet per persoon (ik geef de voorkeur aan vis met graten, dus ik zou voor een moot kiezen)

Voor de saus
een halve rode ui in fijne halve ringen
een beetje knoflook
gember
rode peper
klontje visbouillon uit de vriezer of klein scheutje water (totaal 3 el) en
1-2 eetlepels citroen/limoensap of wat mirin (rijstazijn)
1-2 eetlepel soyasaus
1 theelepel stroop
1 eetlepel sesamolie

Voor de garnituur
wat gare groentes, gekookt of gestoomd, of wat sla
evt. wat sesamzaad, kort geroosterd, en wat gesneden groene kruiden

Bereiding
1. Zet alles klaar. Laat ondertussen de pan heel geleidelijk op temperatuur komen. Ik gebruik een koekenpan met dikke bodem omdat ik geen grillpan heb.
2. Kwast de zalm in met olie en leg hem in de pan. Bak een filet 2 minuten, een moot ongeveer 4 minuten per kant, afhankelijk van de dikte.
3. Leg de zalm op het bord of op je groentegarnituur (ik had wat gare wortels van de dag ervoor en wat rucola uit de tuin).
4. Maak dan snel de saus door in het bakvet de ui te bakken, op het laatst knoflook en peper of gember (als je die hebt) erdoor te roeren. Blussen met limoensap of mirin, wat water en evt. een klontje visbouillon. Voeg soyasaus en stroop toe (ik gebruikte in de haast Golden Syrup omdat die vooraan in de kast stond). Even laten inkoken en over de vis gieten.
5. Alternatief is dat je de saus in een andere pan bereidt en de vis grilt in een grillpan of op de BBQ of onder de grill.

Opmerking
- als je dit gerecht opschaalt worden de verhoudingen wat anders. Ik heb nu bouillon of wat water voorgeschreven omdat er bij het blussen veel vocht verdampt. Als je de boel verdubbelt of verdrievoudigd dan heb je daar naar verhouding minder last van. De bouillon of het water gebruik je dan alleen nog maar om het zout van de soyasaus in te dammen. Ga dan uit van 2 delen water : 2 delen soyasaus : 4 delen limoensap en/of azijn : 2 delen stroop of suiker. Sesamolie naar smaak, 1 tot twee delen.
- die donkerbruinpaarse groente onder de vis waren regenboogwortels van Willem en Drees. In de zak zijn ze paars, oranje en lichtgeel. Als je ze kookt worden ze allemaal dieppaars.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten