14 juli 2013

Abrikozenjam


 

99 cent voor een kilo abrikozen. Blijf daar maar eens bij weg! En dat terwijl ik de smaak van verse jam nog vers in herinnering had, omdat ik vorige week wat overrijpe abrikozen had weggekookt in een klein pannetje jam. Die herinnering deed het hem. Ik ging in deze razend drukke bijnavakantieweek voor de bijl.


Ik hield het bij anderhalve kilo. We snoepten er ook nog wat van weg, zodat ik uiteindelijk precies 1 kilo in kleine stukjes had. Het jamkoken loopt bij mij als tuindersnazaat in het bloed. Ik had het de laatste dertig jaar hooguit drie keer gedaan, maar dit is een kunst die je niet verleert. Met mijn moeder en mijn oma heb ik eindeloos jam gekookt. Ergens in de zeventiger, tachtiger jaren hebben zij pas de oversteek gemaakt naar gekochte jam. Jam was altijd huisgemaakt tot die tijd, met de overschotten die je had in de zomer als alles tegelijk rijpte. Ooit uit eigen tuin, in later jaren uit de winkel of van de markt.


Er zijn heel wat kneepjes bij het jamkoken. Ze zijn lang niet allemaal even belangrijk. Ik zal proberen om in kort bestek wat tips te delen:
- Jam koken is makkelijker met kleinere porties. Daarom was ik heel content met die kilo. Ik wil de jam niet al te lang bewaren dus ik nam 750 gram suiker. Anders 1:1 of als je hem binnen een paar maanden eet juist minder suiker, 2:1.
- Hij hoeft niet heel dik te worden (en ik heb nul tijd voor extra winkelbezoek) dus ik kocht geen geleisuiker. Dat raad ik wel aan als je de jam dik wilt.
- Dunne jam met grote losse brokken is niet mijn ding, dus ik sneed de abrikozenkwarten nog eens in vier stukjes. Zo kookt het mooi stuk.


Dan is het verder een kwestie van genieten van het snijden. Afwegen, een hoge pan kiezen, suiker toevoegen en even (of langer dan even tot wel 24 uur) laten staan. Een goed moment voor een knip. Dus als je wel brokjes tijd hebt maar geen zeeën stop je hier. Het fruit trekt dan wat water waardoor het aan de kook brengen makkelijker wordt. Bij abrikozen gaat dat overigens razendsnel, het wit van de suiker was in een paar tellen veranderd in zalvig oranje.


Schone jampotjes kook ik nog een paar minuten uit. Dat doe ik kort voor het vullen, dus voor of tijdens het jam koken. Er zijn ook mensen die ze recht uit de vaatwasser gebruiken.


Zet de jam op en breng af en toe roerend aan de kook. Als de jam kookt kun je het schuim afscheppen. Je kunt ook even wachten, een deel verdwijnt vanzelf. Wij snoepten altijd van het schuim op een stukje brood. Na een paar minuten doe je de geleerproef. Een lepeltje jam op een bordje, even laten afkoelen en kijken hoe dik het dan is, of het een vel vormt, hoe makkelijk het loopt. Als het nog veel te dun is laat je de jam nog even verder koken. Ik heb de jam nu ongeveer tien minuten laten koken. Vul in schone potten en draai het klik-deksel dicht als de jam nog heel heet is. Maak de buitenkant van de potten schoon en draai ze op hun kop. Laat ze zo afkoelen.

Geleerproef: niet heel stijf, maar stijf genoeg voor wat ik met deze jam wil.

En voila! Je hebt de zomer in een potje gevangen. Voor het eerst in lange, lange tijd weer een foto zonder daglicht op mijn blog. We zijn over de zes weken rond de langste dag heen. Wat grappig, dat je dat meteen merkt. Jammer ook natuurlijk. Daglicht is goud voor foto's! Maar goed, kortere dagen betekent dat je moet binnenhalen wat de zomer brengt, eigenlijk heel toepasselijk voor een jamrecept.

10 opmerkingen:

  1. Sophie moet niet zo zwammen gewoon het recept geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, bedankt voor je reactie.
    Inderdaad is het mijn vaste format dat er na een verhaaltje, dat soms wat lang kan zijn, een kort recept volgt. Hier is dat even mis gegaan, toevallig hoor dat jij net dat recept treft.
    Wil je nog een kort jam-recept dan kan je hier terecht:
    http://etenmaken.blogspot.nl/2014/06/jam-aardbeien-nectarines-recept.html
    of hier:
    http://etenmaken.blogspot.nl/2013/08/aalbessenjam-zonder-stukjes.html

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jammer hoor zo'n reactie van Anoniem. is toch een leuk verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Anoniem2, reacties als de jouwe geven mij altijd weer veel zin om verder te gaan met bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat is nog eens een vervelende reactie zo bovenaan. Dank voor het delen van je "jam-weetjes". Als je het proces begrijpt, kun je eindeloos varieren met ingrediënten, hoeveelheden en bereidingswijzen. Dus Dank voor het delen van achtergrond info!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongeveer een jaar naar deze blog lees ik dit, omdat ik opzoek was naar een recept om Abrikozenjam te maken. Wat een leuk verhaal en duidelijke uitleg!!
    Alleen vroeg ik me af of dat je de jam potjes op zijn kop moet bewaren of dat je ze na het afkoellen gewoon normaal kunt neerzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, bedankt voor het compliment!

    De potjes worden omgedraaid om de lucht zo te verhitten dat kiemen worden gedood en dat er onderdruk ontstaat. Is de jam afgekoeld, dan kan je ze gewoon rechtop bewaren.

    Let wel op: ik gebruik potten van Bonne Maman en andere jam-merken, die hebben een klikbeveiliging. Ze maken een klikgeluid bij de eerste opening. Andere deksels hebben niet zo'n klik-vlakje, maar kunnen bij zorgvuldig sluiten ook goed vacuum blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de snelle reactie.

      Vandaag heb ik voor het eerst een poging gedaan om jam te maken, maar ik doe waarschijnlijk iets fout want mijn jam lijkt eerder op stroop.

      Ik heb de abrikozen in stukjes gesneden en in een pan gedaan met suiker en dit zo een aantal uur laten staan.Daarna heb ik het op het vuur gezet, en af en toe geroerd. Het zag er toen zo uit als bij u op de foto. Alleen bleven de abrikozen bij mij stukjes en ik hou eigenlijk niet van stukjes in mijn jam. ik heb toen het vuur iets hoger gezet in de hoop dat de stukjes minder werden, maar voor ik het wist had ik een stevige stroperige brei in de pan. En ondanks het goed roeren was het toch een beetje aan de bodem van de pan gebrand en bij het proeven ook nog mijn vinger verbrand.

      Toch heb ik het in een potje gedaan, het is donker van kleur en lijkt wel stroop ook smaakt het niet naar abrikozen jam, het is echter wel lekker zoet van smaak haha.

      Weet u dan misschien wat ik fout doe, wil ik misschien te snel zijn en had ik het vuur niet hoger moeten zetten?

      Verwijderen
  8. Beste, moeten de abrikozen gepeld worden of enkel ontpit? Gr. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sylvia,
      Ontpitten is genoeg! Pellen zou heel lastig worden en is niet nodig. Het vel van een abrikoos zit heel vast en is niet zo hard als dat van een perzik.
      Veel succes en bedankt voor je bezoek!
      Sophie

      Verwijderen