28 oktober 2013

Crackers sesam-boekweit-haver-spelt




Deze crackers worden gemaakt volgens een mooi, flexibel recept. Je kunt ze bakken met of zonder zuivel, met of zonder dierlijk of plantaardig vet en met of zonder glutenhoudende meelsoorten. Er zit geen suiker in het recept. De noten en vlokken geven veel smaak, dus extra zoet is niet nodig. De zaden die erin zitten kun je in andere verhoudingen toevoegen, of vervangen door noten.



Ik kwam bij het recept dankzij de food blog swap. Tim van yourcooking kookt van mijn blog, en ik mocht een recept kiezen bij micook.nl van Maaike. Dat viel nog niet mee, want er viel werkelijk een boekenkast van recepten over me heen! Ik ging op zoek naar een recept dat aansluit bij mijn manier van koken. Dus veel onbewerkte producten, weinig toevoegingen en vooral smaak opbouwen vanaf de basis. Het werden deze crackers. Ik had ook nog eens alle ingrediënten in huis, en de bereiding is echt supersimpel. Recept geprint, in de vensterbank gelegd en wachten op de bakzin.


Op een zeer, zeer, zeer bijzonder regenachtige zondag die we niet snel zullen vergeten ging ik aan de slag. Het deeg was in een mum van tijd gemaakt. Volgens het recept kun je de keukenmachine gebruiken, maar ik roerde even met de eetlepel waarmee ik de olie had afgemeten en toen was het deeg al gevormd.


Het uitstrijken/rollen op het bakpapier vond ik ook heel apart. Ik wilde geen deegroller gebruiken, dat leek me te plakkerig, dus ik gebruikt de plastic handspatel. Ideaal! Het deeg was heel netjes plat te krijgen, een klusje van niets. Ik sneed het in regelmatige stukjes, dan kunnen we de crackers straks gesmeerd of belegd meenemen naar werk en school. Op de site van de Groene kookacademie waar dit recept ook staat wordt het deeg een half uur te rusten gezet en daarna uitgestoken. Het zal in een half uur een stuk droger worden, de vlokken nemen veel vocht op, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd want ik las het pas na het bakken. Zij steken 60 ronde crackers uit. Dan moet je wel op twee blikken bakken. Het hele bakblik volstrijken is natuurlijk de aller-efficiëntste methode om je oven te gebruiken.


Ze worden heet gebakken, 5 minuten bij 250 graden en dan nog 15-20 minuten bij 200 graden. Ik heb er bij 15 minuten een aantal dunnere exemplaren tussenuit gevist (links vooraan op de foto hieronder), de rest had echt 20 minuten nodig. Goed uitrollen zodat de dikte heel gelijkmatig is dus, of regelmatig de oven controleren. Op de foto zie je ook mooi dat ze allemaal en beetje krimpen, en daardoor niet gaan plakken.


Sinds de Finse crackers van Bolletje zijn vernieuwd zit ik op een droogje voor mijn drie uur in de middag cracker-met-kaas. Dit recept is echt een uitkomst! Iedereen vond ze heerlijk. Super. Echt, ik moest me op mijn werk inhouden om niet hardop te mmm-en. Ik had het recept gehalveerd maar ik zal heus nog eens de volle portie bakken. Dankjewel Maaike.


Crackers

Ingrediënten
125 gram volkorenbloem (ik gebruikte spelt, je kunt ook een glutenvrije mix gebruiken of gewoon tarwevolkorenmeel)
125 gram vlokken (ik gebruikte boekweit en haver)
60 gram sesam
25 gram zonnebloempitten
1 eetlepel pompoenpitten
1 krappe theelepel zout
3 eetlepels olie (te vervangen door Turkse of Griekse yoghurt)
180 ml water (+20 ml als je het deeg makkelijker wilt kunnen uitspreiden)

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 250 graden. Weeg en meet alle ingrediënten in een kom. Roer er een deeg van, met de hand of met de bisschop van je keukenmachine. Als je tijd hebt, kun je het deeg even een half uur laten rusten.
2. Spreid het deeg uit over bakpapier of over een bakplaat die je met water hebt afgespoeld. Snijd het deeg in stukken.
3. Bak de crackers 5 minuten bij 250 graden en dan nog 15-20 minuten bij 200 graden. Controleer en haal dunnere exemplaren uit de oven als ze al helemaal bruin zijn. Laat de crackers na de baktijd goed afkoelen op een rek en verpak ze dan luchtdicht. Ze waren hier binnen een week op, maar als je ze echt goed droog gebakken hebt zijn ze nog wel wat langer houdbaar.

Een laatste tip. Dit recept zou je kunnen verleiden tot de aankoop van een Flex Edge Beater (KitchenAid) dan wel een Flexibeater (Kenwood). Dat zijn roerders met een siliconenzijkant die de komrand afschrapen zodat je dat niet met de hand hoeft te doen tijdens het roeren van het deeg in de machine. Alweer een tijd geleden stond ik bij onze kookwinkel, Betsies op de Vismarkt, en toen vertelde een van de verkoopsters dat zij voor het crackerdeeg roeren die bisschop met een siliconenzijkant niet meer kon missen. Je bent gewaarschuwd...

Edit: Maaike is ook weer aan het crackerbacken geslagen en heeft een nieuwe versie op haar blog geplaatst.  Leuk! Zo wordt het een doorgeefcracker. Kan ik nog een andere blogger vinden die het recept verder wil veranderen? Er valt zoveel aan te variëren! Het type olie, rozemarijn of andere kruiden erdoor, meer of andere zaden/noten, amandelmeel....
Edit II: zin in een simpeler cracker? Ik heb nu ook losse rogge- en boekweitcrackers op mijn blog gezet. Ze bevatten wel melkproducten maar zijn een stuk simpeler omdat er maar één soort meel gebruikt wordt en geen zaden of noten.

29 opmerkingen:

  1. Wat super leuk zeg! Mooie foto's ook!!

    Wat fijn dat de crackers zo in de smaak zijn gevallen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is echt een blijvert Maaike. Geweldig recept.
    En wat die foto's betreft: ik heb goed noorderlicht in de keuken, zeker overdag op een regendag zoals die zondag toen. Dus procesfoto's dat wil wel. Maar het eindresultaat op de foto krijgen, dat was een hele klus! Ze bleken altijd weer onscherp te zijn. Echt een uitdaging, crackerkiekjes. Had ik niet gedacht :-) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk om te lezen! :)

    Ik vind de foto's (ook van het eindresultaat) erg mooi! Ik mag ook wel nieuwe foto's maken, zag ik bij het originele recept... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Maaike, ik had bijna overwogen om geen mooie foto's te plaatsen omdat ik geen vliegen wilde afvangen. Maar ik moet je zeggen, op de schaal der dingen, af en toe een puur documentaire foto kan geen kwaad. Toch? Ik bedoel, het is belangrijker om goede recepten te delen (ook al vallen je plaatjes een keer tegen) dan om verlekkerende foto's te plaatsen. Lijkt me... ;-) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw kom-foto's waren prima. Misschien zijn crackers gewoon onfotografeerbaar? Toch leuk als jij het nog eens probeert. Dan weten we het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw hele mooie foto's en wat ziet dit er goed uit. Leuk om zelf crackers te maken. Ik ga het recept onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Maura, ze zijn vooral lekker hoor, meer nog dan mooi ;-). Een vriendin van mij had ze zo snel opgesmikkeld dat haar man amper kon meeproeven. Die baalde al dat ze niet de dubbele portie had gemaakt.
    Maar als je ze bakt, doe me een lol, en kijk of je er een scherpe foto van kan maken. Volgens mij zijn ze behekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk nou die grote foto. Kaasbakje, mes, wit stukje kaas, allemaal scherp. Maar die cracker... hmmmpf....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha! Nee joh, vind het juist hartstikke leuk dat er zulke mooie foto's bij zijn! Ik heb nog veel meer foto's van vorig jaar waar ik nu niet meer tevreden over ben... maar aan de andere kant wel leuk om te zien dat ik me steeds verbeter (vind ik dan..).
    Maar ik denk dat ik deze crackers binnenkort eens ga maken en proberen scherpe foto's te maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaaaa, ik heb ze weer gemaakt! Met jouw recept! Een dubbele foodblogswapperdeswap!

    Foto's? Beter dan de vorige versie, maar scherp? Ik weet het niet...

    Lekker? Jaaaa!

    Ik denk dat ik ze vrijdag op mijn site set! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Set is met een Z, Maaike :S

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat leuk Maaike. Ik ben heel benieuwd. Als je ze hebt geblogd zet ik wel een link naar jouw swipswap in dit blog erbij. Zo houden we het overzichtelijk ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja hoor, het is half 11....in de avond...en ik moet ze weer even bakken. heb er nu amandelessence door, een lepel pesto, walnoten, rozemarijn..ben benieuwd. ze gaan zo de oven in. heb er nu een ander cracker recept in, met kokosnootolie en eieren. smikkel....en ja, ik ben echt gek...haha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja zeg Jeanet, moet ik nou wakker blijven tot ze bij jou weer uit de oven zijn? Het klinkt reuzelekker. Eigenlijk is het best raar om alleen maar zaden te gebruiken en geen noten. Mijn vriendinnen maakten het deeg wat dunner trouwens, om het beter te kunnen strijken. Oh en je moet die van Peter Reinhart dan ook eens proberen. Ongeveer dezelfde ingrediënten, maar hij maalt het geheel en garneert met nog meer pitten.
    http://www.youtube.com/watch?v=ZKWspdfezdY

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik zit nu te kijken...wordt helemaal cracker-enthousiast hihi. alleen zijn nu mn ingrediënten op..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja die man is zo enthousiast! Zijn boeken zijn ook heel geliefd. Nou ja, morgen weer een dag. Neem je een cracker voor me mee volgende week?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja die man is zo enthousiast! Zijn boeken zijn ook heel geliefd. Nou ja, morgen weer een dag. Neem je een cracker voor me mee volgende week?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb ze net gemaakt en ze zijn heerlijk, mijn zoontje van 2 1/2 wil nog zo'n koekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb je speltBLOEM of speltMEEL gebruikt? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Lies, ik heb volkorenspeltmeel gebruikt. Ik zal het aanpassen. Voor mij zijn het aangeleerde woorden omdat in het Duits bloem juist "Mehl" wordt genoemd. Dus ik wil me nog weleens vergissen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou het ook lukken met speltbloem? want ik heb geen speltmeel...

      Verwijderen
  21. Oh zeker Lies. Het is allemaal heel flexibel zolang je de verhoudingen ongeveer aanhoudt. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel crackers heb je hieruit kunnen halen? :D

      Verwijderen
    2. 32, een vol bakblik. Je kunt het zien op de foto hierboven. Natuurlijk kun je ze groter of kleiner snijden.

      Verwijderen
  22. Een tip om uit te rollen.
    Ik heb het deeg tussen 2 vellen bakpapier uitgerold en het ging prima. Ook heb ik geen keukenrobot of andere machine gebruikt, gewoon puur met de hand.
    En ja, het is overheerlijk, kids zijn er ook zot op. Elke dag bak ik een portie, al moet ik toegeven dat ik meer pompoenpitten en zonnebloempitten en ook een beetje lijnzaad toevoeg. T' is gewoon lekker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik heb net boekweit/kikkererwten/amandel/hazelnoot koekjes gebakken met gember en kokos, en wil heel graag dit recept voor crackers uitproberen, ga ik dan zeker ook morgen doen!
    t lijkt me zalig! ze zien er al heel zalig uit op de foto`s!
    bedankt voor dit mooie simpel recept, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

    ik heb koolhydraten uit mijn voedsel geschrapt, bevalt heel goed! fitter én slanker dan ever! :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gisteren voor t eerst jullie recept uitgeprobeerd, heerlijk! Mijn oven gaat maar tot 230 graden maar het ging prima. Het uitrollen ging niet zo gemakkelijk maar dat kan ook aan mij liggen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb deze crackers al vaak gemaakt en we vinden ze heerlijk. Ik maak het recept vaak op gevoel en daardoor smaken ze iedere keer net even anders.
    Ook geef ik ze wat extra smaak door aan het beslag wat chilipoeder, djintan, peper, rozemarijn en/of andere (verse) kruiden aan toe te voegen. Net waar ik zin in heb en wat ik in huis heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil graag kaas crackers maken. Kan ik de vlokken vervangen door geraspte kaas? En zo ja, hoeveel???

    BeantwoordenVerwijderen