23 april 2014

Uienjam


Een lepeltje van deze jam past overal bij. Simpele ingrediënten en een langzame, eenvoudige bereiding geven een smaakmaker die zoet, zout, scherp en zuur in zich heeft. Zo lekker dat een lepeltje puur zo uit de pot niet te versmaden is; precies zoals dat hoort bij jam!


Ik vond de jam op de blog Es' factory. Es blogt al jaren en jaren met een heel eigen stijl. Dus het is een heerlijke plek om te grasduinen. Ik wist al bij voorbaat dat kiezen lastig zou worden. Overbodig ook, want waarom het bij één keer houden? De Marokkaanse tomatensaus bijvoorbeeld van Anna Langbein ga ik zeker nog een keer maken. Voor nu was ik een beetje beducht omdat ik dacht dat de saus te scherp zou worden voor de jongens.


Dan is deze uienjam handiger, want hier wordt de peper niet vanaf het begin meegekookt maar pas als laatste toegevoegd. Het originele recept heet "pittige uienjam", maar de mijne is zoveel minder pittig dat ik het woordje "pittig" bij Es heb achtergelaten.


Ik had wel vaker langzaam gecaramelliseerde uien met balsamico gemaakt, maar dit recept werkt weer net anders. Je fruit de uien maar een minuut of vijf, daarna voeg je water en azijn toe. De uien worden dan gaar terwijl het vocht langzaam indampt. Het recept vermeldt geen tijdsduur voor het inkoken. Bij mij duurde het ruim een half uur, en daarna liet ik de pan met de honing door de uien nog wat langer staan tot de jam lekker zacht en smeuïg was. In totaal duurde de bereiding ongeveer een uur.


En dan komt de Grote Vraag: hoe pittig is pittig? Es heeft er twee lepels chilisaus doorheen gedaan, maar raadt ook los een gedroogd pepertje aan voor mensen die het minder scherp willen. Ik had aanvankelijk gedacht dat ik de jam mild zou houden voor de jongens, maar helemaal zonder pep vond ik toch dat er wat miste. Ik heb daarom een eetlepel chilivlokken gebruikt. Het werd heerlijk!

Uienjam

Ingrediënten
2 eetlepels olijfolie
4 middelgrote uien in fijne halve maantjes (300 gram schoon gewicht)
50 ml azijn, ik gebruikte deels balsamico, deels witte wijnazijn
60 ml water
1 theelepel oregano
1/2 theelepel zout
2 eetlepels honing
1 eetlepel chilivlokken (of meer/minder naar smaak)

Bereiding
Fruit de uien vijf minuten aan, ze mogen niet kleuren. Voeg dan zout, oregano, water en azijn toe en laat het vocht langzaam inkoken. Voeg na ongeveer een half uur de honing toe en laat nog even trekken. Bewaar in een schone pot in de koelkast.

Het resultaat was ongeveer 200 ml. Voor een volle jampot moet je dus 600 gram uien gebruiken.

Opmerking - het oorspronkelijke recept schrijft rode uien voor, die had ik niet in huis, maar zou ik bij een volgende keer zeker gebruiken. Ze hebben net een andere smaak.

Es, dankjewel!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke post! Ja, rode uien geven net een wat andere smaak, maar ja, wat je in huis hebt is helemaal prima. Vind ik. Dit zijn juist de recepten waar ik het voor doe. Die uien die je niet eeuwig kunt bewaren. Dat laatste restje waar je dan net dat nog mee kan doen.
    Ik hou nu eenmaal niet van weggoioien. Wel van bewaren. Op de goede manier.
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo lekker! Ik ben gek op uienjam maar gek genoeg maak ik het zelden (zal wel een gebrek aan tijd of zo zijn en teveel willen doen misschien) Maar je hebt me overtuigd. Ik ga binnenkort uienjam maken (als ik een snij hulpje kan vinden want uien snijden is niet mijn favoriete bezigheid!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Es, dankjewel. Nogmaals, ik had keus voor 10 bij jou! En inderdaad, niets weggooien.
    Wat de suggesties betreft, ik heb het in het verleden al met laurierblad gemaakt, maar salie of rozemarijn is natuurlijk ook een keer een optie? Of helemaal balsamico? Of rietsuiker? Eindeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Simone, je mes aanzetten voor het snijden met een aanzetstaal. Snel werken. Dat moet toch doenbaar zijn voor een culibeest als jij? Of is uiensnijden voor jou ehmm echt echt niet leuk? Of de foodprocessor natuurlijk, die klaagt nooit.

    BeantwoordenVerwijderen