27 augustus 2016

Zwetschgenkuchen - de perfecte pruimentaart


Zwetschgenkuchen is voor mij een warme herinnering. Hij wordt gebakken met kwetsen. Vers hebben ze groenig, niet al te zoet vruchtvlees en een donkerblauwe harde schil. Uit de hand zijn ze niet goed te eten. Bak ze en het wordt een feest van oranje en dieprood met een heerlijke zoete smaak. Omdat ze weinig vocht loslaten zijn ze ideaal om op een bodem van harde wener te bakken. Dat deed mijn oma dan ook altijd. Zij kon aan iedere straathoek kwetsen krijgen. In Nederland is dat wat lastiger. Kom ik dit soort pruimen tegen, dan sla ik onmiddellijk toe! Vaak hebben ze een puntige vorm, maar niet altijd. Ik ga af op de hardheid en de blauwige schil.


Onderstaande foto's heb ik in 1994 gemaakt. In augustus, bijna dezelfde week als nu. Oma snijdt even snel een deegje bij elkaar met een mes. Denk maar niet dat daarbij de weegschaal te pas kwam. Alles met 'handjesvol' gemeten. De vruchten sneed ze van te voren en suikerde ze wat in. Het suikerblik kwam uit Canada; "A food as well as a drink" op de deksel: een herinnering uit de tijd dat mijn opa als krijgsgevangen officier in Quebec verbleef. Hij kon blikken cacao naar huis sturen. Maar ik dwaal af. In de vensterbank zie je de beschuitverpakking: om de taart goed droog te houden kun je wat verse kruimels onder de gehalveerde kwetsen leggen.



Het recept kan ik in grammen geven, maar in handjes zal het ongetwijfeld ook lukken. Wat bloem, een paar eetlepels suiker, een klont boter en een ei. Voor mijn grote 32 cm-vorm gebruik ik ongeveer 220 gram bloem. 250 is te veel, met 200 kan het als je echt handig bent met uitrollen en een vorm bekleden.



Ik heb al drie keer zomerse bakrecepten met pruimen geblogd. Telkens was dat eigenlijk omdat er geen kwetsen te krijgen waren. Heerlijk zijn ze hoor, de crumble, de pruimentaartjes van Cheryl Rule, de snelle pruimen-citroencake,...en ideaal als je alleen maar heel sappige pruimen hebt. Toch, op een bodem van harde wener komt de smaak van mooie gare zoete pruimen helemaal geweldig uit. Dat is voor mij traditie. Waardevol, niet alleen omdat het lekker is, maar ook omdat het altijd weer terug komt.



Kwetsentaart (Zwetschgenkuchen mit Mürbteig)

Ingrediënten
220 gram bloem
120 gram boter
70 gram suiker
snufje zout
een ei
2 eetlepels paneermeel of geplette beschuit
eventueel 2 eetlepels custardpoeder
1 kilo kwetsen, gewassen, gedroogd en gehalveerd
2 eetlepel suiker gemengd met een theelepel kaneel

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Maak een gehakt deeg van bloem, boter, suiker, zout en het ei. Bekleed een grote platte taartvorm (ik gebruik er een met losse bodem). Bestrooi de bodem met paneermeel en eventueel custardpoeder als je sappige vruchten gebruikt.
2. Beleg het deeg met de vruchten en strooi er wat kaneelsuiker over. Niet te veel, dan trekken ze te veel vocht. Bak ongeveer drie kwartier, wissel eventueel het laatste kwartier naar onderwarmte. Controleer of de deegrand en bodem goed gaar is, geef bij twijfel nog wat langer onderwarmte. Serveer lauw of koud met slagroom.

...en vergeet vooral niet naar het park te gaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten