1 juni 2013

Chocoladetaart

Wat was dit een mooie dag om de verjaardag van oudste te vieren! Hij was in november al 11 geworden maar we hadden het partijtje uitgesteld. We wilden er echt de tijd voor hebben, en wat was het vandaag een schitterend moment! We hadden een groep van 10 jongens, die eerst even ernstig ging uitwaaien. Ik genoot van het uitzicht. Die bomen in hun volle blad, een fiks windje en zon, zon, zon.....




Ik had al eerder alles voorbereid. Het recept dat ik vandaag met jullie wil delen is een enorm beproefd recept voor een snelle chocoladetaart. Ik bak hem inmiddels zo snel dat ik hem op een werkdag tussen het avondeten en een ouderavond op school gebakken krijg... echt snel dus. Je maakt ook maar één enkele pan vuil (een niet al te hoge kookpan werkt het beste) en je hebt geen ingewikkelde toestanden in de keuken verder.


Dit recept is onze verjaardags-standaard geworden. Ik heb het ooit uitgekozen nadat we een Death-by-chocolate-cake hadden gebakken voor de allereerste kinderverjaardag. De visite kwam niet meer overeind. Daarom nu een taart waar maar 100 gram chocolade in gaat, zonder dat dat afbreuk doet aan de chocoladesmaak. Het enige ingrediënt dat niet standaard op voorraad zou kunnen zijn is de sinaasappelmarmelade (maar inmiddels ligt er hier in de kast altijd wel een pot te wachten op de volgende kinderverjaardag).



Eenmaal met routine ga je als volgt te werk. Je zet een pan op waarin je de boter smelt. Tijdens het smelten bereid je de bakvorm voor. Zodra de boter helemaal gesmolten is kan de vlam uit en de chocolade erbij. Dit moet even een minuutje staan. Ondertussen zet je de andere ingrediënten klaar en weeg je ze zo nodig af. Vervolgens kan je het boter-chocolademengsel doorroeren tot het één glanzende massa is, en daarna komen achtereenvolgens de suiker, de jam, de eieren en de bloem, bakpoeder en suiker erbij. Hop, in de vorm, in de oven. Dat was het.


Vroeger maakte ik dit recept vaak met de kinderen, en dan doe je er natuurlijk zo een half uur over. Zeker als je ze alles zelf laat doen. Er zit vanaf het uitdraaien van het vuur onder de boter geen enkele kritische stap meer in de deegbereiding. Het is dus een perfect recept om met de kinderen te tutten. Vaak zette ik de pan op de keukenvloer, dan kunnen ze roeren zonder sores .Nu zijn het andere tijden, dus ik heb het deeg alleen gemaakt. Heerlijk hoor, bakken op de automatische piloot!


Ik kien het zo uit dat de taart rustig kan afkoelen, bijvoorbeeld overnacht. De volgende dag werk ik hem af met ganache. Daarvoor verwarm ik kort de slagroom, zet het vuur uit en voeg dan de chocolade toe. Laten staan, doorroeren tot egaal. Als het te dun is om te glazuren iets laten afkoelen. Op de foto is de ganache juist wat te dik en doordat ik een nieuwe pan had iets te heet geworden. Vandaar het rimpelige resultaat. Maar het is echt een koud kunstje om een mooi resultaat te halen met dit recept (note to self: nieuwe rode pannetje niet voorverwarmen bij ganache, dan wordt het te heet).

Ja, ik heb hem ook al zonder zelfrijzend bakmeel gemaakt. :-( vandaar de markerstift.

Store cupboard chocolate-orange cake
uit de Domestic Goddess van Nigella Lawson.

Ingrediënten

125 gram boter
100 gram pure chocolade in stukjes
300 gram sinaasappelmarmelade
150 gram suiker
snufje zout
2 eieren
150 gram zelfrijzend bakmeel (of bloem met een theelepel bakpoeder)

50 gram slagroom
50 gram pure chocolade (of een mengsel van melk en puur, dan iets meer nemen, 60-70 gram)

Bereiding 
1. Vet de bakvorm (20 of 24 cm) in en klop uit met bloem.
2. Smelt de boter, haal van het vuur, voeg de chocolade toe in stukjes en laat een paar minuten staan.
3. Roer het boter-chocolademengsel glad en voeg dan de andere ingrediënten in de opgesomde volgorde toe.
4. Bak 50 minuten bij 175 graden. Test met een baknaald in het midden of de taart helemaal gaar is. Zo nodig wat langer laten bakken, eventueel toedekken tegen zwarte randen.
5. Laat de taart goed afkoelen op een rek. Verhit dan 50 ml slagroom (ik zet het pannetje op de weegschaal en weeg 50 gram af). Zet de pan of magnetron uit als er bubbeltjes komen en voeg 50 gram chocolade in stukjes toe. Laat even staan en roer dan glad. Breid uit over de taart wanneer de ganache zo ver is afgekoeld dat deze strijkbaar is geworden.

Variaties/suggesties
- de standaardhoeveelheid kun je voor een hoge taart bakken in een 20 cm vorm, maar een 24 cm vorm geeft ook een prima resultaat.
- Je kunt het recept makkelijk vergroten of verkleinen omdat er 2 eieren in zitten. Op de foto hierboven zie je mijn aantekeningen met de halve portie, die gebruik ik voor minicakejes. Ook anderhalf keer doe ik vaak, bijvoorbeeld als ik een partijtje met 10 kinderen heb. Er bleven amper wat reepjes over voor de multiman en ondergetekende (beter voor mijn bmi hoor ;-) ).
- Als je anderhalf keer het recept maakt kan dat in een 24 cm vorm, voor een hoge taart. Dan moet je wel wat langer bakken vaak, hij wordt erg massief. 30 cm is dan makkelijker, dan is de garing en de rijs beter te controleren.
- Als je minicakejes maakt zou ik ze nergens mee afwerken. De korst is (misschien door de marmelade) heerlijk taai en crisp tegelijk. Juist bij kleine cakejes kan je dat heel goed proeven.
- Variaties kunnen verder komen uit het gebruik van andere jam, zoals abrikozen of pruimen. Ik vond ze beide de moeite waard. Het leuke van de sinaasappelcake is dat er een soort specerijenaroma aan het gebak komt dat mensen niet meteen herkennen. Of niet altijd meteen. Abrikoos is wat neutraler.
- In plaats van ganache kun je ook afwerken met poedersuiker.
-Vroeger kwam er altijd een hoop minismarties, discodip of witte chocolade bij de garnering kijken. Dat was een vast onderdeel van de verjaardagsochtend. Ik gaf beide jongens dan een schaaltje met garnering en ging even wat anders doen....
- En wat de mislukte ganache betreft: het werken met chocolade is heikel en een aparte studie waard. Maar het punt dat ik hier nog even kan maken is dat het eindresultaat er toch nog heel eetbaar uitzag. Laat je dus niet te snel uit het veld slaan door tegenvallers bij de bewerking van chocolade.

Bal in de sloot. Wat een gelukzaligheid, zo'n dag!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten