5 maart 2014

Ovenschotel van resten - pasta/groente en aardappel/groente


Gisteren maakte ik twee ovenschotels en daarmee kon ik heel wat bakjes en kommetjes uit de koelkast wegkrijgen. Ze stonden zo gezellig  naast elkaar op het aanrecht op hun saus en kaaskorst te wachten dat ik snel even een foto maakte. Eigenlijk zijn ze goed blogbaar omdat het weer een ander voorbeeld is van restenverwerking. Erg belangrijk in mijn keuken om het weggooien van voedsel te voorkomen. Er zitten ook nog andere voordelen aan; meer afwisseling bijvoorbeeld. Iedere keer weer ontstaan nieuwe gerechten die we anders nooit bedacht en gemaakt zouden hebben!


Het eerste voorbeeld is een vegetarische ovenschotel voor de jongens. Ik had een rest pasta, niet zo heel veel. Amper genoeg voor twee personen. Daarom gebruikte ik wat meer groente dan anders en nog wat witte bonen. De zuivel van de saus geeft ook nog vulling door de eiwitten en vetten. Ik ging uit van iets meer dan 100 gram gare pasta, ongeveer 500 gram groente en ruim 300 ml saus, zodat het geheel goed smeuïg zou zijn. Ras-el-hanout, het Marokkaanse kruidenmengsel, is een goede smaakmaker voor kinderen omdat het minder eenduidig is dan kerrie of een boemboe zoals je die voor nasi gebruikt. Daardoor krijg je een goede basissmaak zonder dat de smaak te uitgesproken is. Grote champignons zijn ontzettend lekker om in herkenbare plakken te laten gratineren, daarom legde ik ze voorgebakken bovenop.



Ovenschotel van resten I: pasta met groente en ei/zuivel saus
2-4 porties

Basisrecept
100-200 gram gare pasta
500 gram groente(voorgegaard)
300 ml saus+ een ei
zout, peper, specerijen

Uitgewerkt voorbeeld
130 gram gare pasta
50 gram gare witte bonen uit de vriezer
1 grote ui, stevig gefruit, met
stukje prei in ringen
300 gram broccoli in roosjes en stengelschijven
4 grote champignons, even in schijfjes aangebakken
100 gram kwark
50 ml creme fraiche
150 ml melk/rijstemelk/karnemelk
flinke snuf ras-el-hanout
1 ei
80 gram Leerdammer en oude kaas, gemengd, geraspt

Bereiding
1. Fruit de ui, voeg de andere groente toe en stoof een paar minuten met het deksel erop.
2. Bak de champignons even aan.
3. Meng het ei met zout/peper/kruiden en zuivel.
4. Vermeng de groente met de pasta en bonen, vul de ovenschotel. Dek af met champignons. Giet het eimengsel erover en dek af met geraspte kaas. Zet ongeveer een half uur in een oven van 150-175 graden.

Pasta, witte bonen, groente
 Voor de multiman maakte ik een snelle witlofschotel. Ik had resten aardappel, de witlof moest nog geblancheerd worden. Ik had geen tijd of zin om een gebruikelijke bechamel te maken, en helaas ook geen bechamelrest. Als alternatief sloot ik daarom na de laagjes aardappel, ham en witlof af met een mengsel van room, kwark en melk. Ik wilde niet te veel vet in de saus, maar het droge van de aardappelpuree moest wel worden gecompenseerd. Als je geraspte kaas in zo'n zuivelsaus laat smelten krijg je een heerlijk bovenlaagje. Veel lekkerder dan puur gesmolten kaas.

Witlof, aardappelpuree, ham
Ook hier had ik weer niet precies de resten die goed uitkwamen. Omdat het een beetje weinig aardappelpuree was legde ik nog wat gare aardappel en bloemkool in stukjes erbij. De smaak was flink pittig door mosterd en cayenne; echt voor volwassenen dus.

En dan het laatste voordeel van dit soort koken: na een half uurtje voorbereidingstijd had ik twee schotels die in de oven konden staan totdat het etenstijd zou zijn. Als je oven een wekkerfunctie heeft kun je hem zelfs al zo instellen dat hij een half uur voor de maaltijd aanslaat op 150 graden. Je kunt dus voorbereiden op een moment dat het jou uitkomt. Of de schotel nou meteen de oven in gaat of pas een halve dag later maakt voor het resultaat niet uit.

Omdat de schotels ook nog moeten doorwarmen is het prima als ze langzaam met de oven meewarmen. Doordat de temperatuur nogal laag gekozen is maakt het niet uit hoe lang de schotel exact in de oven staat. Of het nou 25 of 35 minuten is, de kaas zal goed gesmolten zijn. Eventueel kun je de laatste minuten nog even de temperatuur verhogen of de grill aanzetten voor een mooi korstje.

Ovenschotel van resten II: aardappel, groente, vlees
2 porties

Basisrecept
300 gram aardappel
400 gram groente
50 gram vleeswaar
100-150 gram zuivelmengsel
60 gram geraspte kaas

Uitgewerkt voorbeeld
250 gram gare aardappelpuree
1 halve gare aardappel
klein restje gare bloemkool
3 witlofstronkjes, gehalveerd en 6 min gestoomd
paar plakjes ham
80 gram kwark
30 ml creme fraiche
scheut melk
flinke snuf cayennepeper
eetlepel mosterd
60 gram Leerdammer en oude kaas, gemengd, geraspt

Bereiding
1. Vul de schotel met de aardappelpuree en stukjes aardappel. Stoom de witlof en leg op de puree. Roer de roomsaus en verdeel over het geheel, werk af met geraspte kaas.
2. Zet 20-30 minuten in een oven van 150-175 graden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten