8 maart 2014

Alfajores - koekjes met paarse aardappel


Op strooptocht in toko's en andere medelandse winkels neem ik vaak een ingrediënt mee waarvoor ik nog geen bestemming heb. En als ik dan bij saaie interessante vergaderingen zit ga ik zitten mijmeren wat ik van zo'n aankoop zou kunnen maken. In dit geval was er weer eens een zoete aardappel overgebleven in de aardappelkist. Vraag me niet waarom, maar dat gebeurt vaker.


Vaak koop ik dan zoete aardappelen bij en blijft er toch weer eentje over. Heel raar. Paarse zoete aardappels hebben meer smaak en meer eigenheid dan de andere kleuren. Ik overwoog latkes, ovenschotels, maar het idee om er iets zoets van de maken sprak me het meeste aan. En toen ik een recept vond voor deze schattige roze koekjes stond het plan vast.


Ik pofte de zoete aardappel in zijn geheel in de schil. Ik had hem een paar keer ingeprikt om uiteenspatten te voorkomen. Toen ik hem na een uur uit de oven haalde kon je van dichtbij de binnenkant horen koken, heel maf. Het prakken was een koud kunstje, en toen kon er gebakken worden!


De puree was diep paars van kleur en smaakte zoet en kruidig. Echt heel apart, en ik was benieuwd hoe die smaak in het koekje zou terugkomen. Ik week wat van het recept af en voegde naast kaneel ook wat nootmuskaat en anijs toe. Kleine beetjes zodat er niet één smaak zou domineren, en de kruidigheid van de aardappel juist zou worden benadrukt.


Het deeg is een roomboterdeeg zonder ei met erg weinig suiker (30 gram op 150 gram bloem/maizena) en liet zich tot mijn verbazing erg makkelijk bewerken. Ik had het een uurtje laten rusten in de koelkast. Nog steeds, ook na verdunning, was de kleur verbluffend.


Het bakken ging prima, al kleuren ze erg snel bij 175 graden. Bij 150 graden daarentegen kun je ze wel een kwartier bakken zonder dat ze al te veel bruin worden aan de randjes. Ik verlaagde dus voor het tweede blik de temperatuur enigzins.


Ondertussen had ik een blikje gezoete gecondenseerde melk twee uur laten koken in een pan met water. Het was voor het eerst dat ik op deze manier caramel/dulche de leche maakte. Ik was verbaasd hoe makkelijk dit ging. Zorg wel dat het blik de tijd krijgt om af te koelen voor je het opent.



Met afgekoelde koekjes rest dan nog slechts het vullen. Zoals jullie zien had ik ook wat varkentjes gemaakt. Bij deze kleur kan je natuurlijk ook prima denken aan hartjes of bloemetjes. Als jongensmoeder kom ik eerder bij varkentjes uit. Die bakken wij ook altijd met Kerst. Misschien wel vanwege de uitdrukking "Schwein gehabt" - dat kan ik al niet meer achterhalen, maar ze zijn altijd erg geliefd met Kerst.


Het vullen is voor de smaak echt nodig, want de koekjes zijn totaal niet zoet. Het zijn echt kaakjes. Met de verhoudingen kan je zelf aan de slag gaan, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zou ze niet te lang gevuld laten liggen. Ze zijn al nogal zacht doordat ze zo voorzichtig gebakken zijn, en bij lang gevuld laten liggen verdwijnt het laatste knappertje.


Alfajores - koekjes met deeg van paarse aardappel gevuld met dulche de leche

Ingredienten
150 gram bloem
25 gram maizena
een halve theelepel kaneel
een mespunt versgemalen nootmuskaat
(eventueel wat versgevijzelde anijs)
1/8 theelepel bakpoeder
een snufje zout
140 gram puree van gepofte paarse aardappel
100 gram boter
30 gram poedersuiker

(voor de dulche de leche: een blikje gecondenseerde gezoete melk van Friesche Vlag)

Bereiding
1. Pof de paarse aardappel gedurende een uur in een oven van 150 graden. Schil de aardappel en prak tot moes. Deze moes kan je een paar dagen in de koelkast bewaren.
2. Kook het blik gecondenseerde gezoete melk twee uur in een pan met water. Laat het geheel goed afkoelen voor je het opent!
3. Rol het deeg uit, warm de oven voor op 150-160 graden. Steek vormpjes uit naar wens en bak 9-14 minuten af. Goed blijven kijken dat ze niet te donker worden.
4. Roer de boter en poedersuiker romig in de keukenmachine of met een handmixer. Voeg daarna eerst de puree toe en tot slot de andere droge ingrediënten die je van te voren even heb gemengd. Vorm een plak en laat het deeg rusten in de koelkast.
5. Vul de koekjes met de caramel. Je kunt de koekjes ook nog serveren met wat extra poedersuiker erover, dat maakt ze helemaal af.

Achtergronden
- Deze koekjes zijn een verbastering van een van oorsprong Spaans gerecht met Moorse wortels. Omdat honing, amandelen, sinaasappelschil en dergelijke moeilijk te verkrijgen waren in Argentinië, ontstond daar een nieuwe variant van die Moorse lekkernij.
- Het recept dat ik hierboven noem als inspiratie is veganistisch. Ik heb weer roomboter gebruikt, maar geen ei toegevoegd. Mocht je ook veganistisch willen bakken, dan verwijs ik je naar dat recept. 

3 opmerkingen:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.
    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.nl/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Ik wil graag weten waar kan ik zo'n vorm kopen om de alfajores te kunnen snijden.
    Bedankt,
    Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Stephanie,
      Bedankt voor je vraag.
      Mijn uitsteker komt uit Italië, ik heb een set van drie gekocht die waarschijnlijk bedoeld waren voor ravioli.
      Als je googelt op uitsteekvorm kartel dan vind ik bijvoorbeeld deze set http://www.bouwhuis.com/patisse-doos-uitsteekvormen-kartel-14-delig Wat duurder dan wat ik heb maar wel erg compleet. Ook bij bakwinkels en Xenos of Blokker zie je ze liggen. Vaak dan van plastic, dus weer goedkoper.

      Verwijderen