2 februari 2014

Rogge-crackers


Een paar weken geleden las ik een tof recept voor knackebrood op de blog van Joke Boon. Een paar dagen later ontmoette ik haar zowaar, heel gezellig, en kondigde ik aan dat ik dat recept graag een keer zou willen bakken. Nu is het dan zover.


 Ik heb me helemaal aan het recept gehouden, behalve dat ik de suiker heb vervangen door honing. Het gaat maar om een theelepel. Op de foto zie je mooi die blauwtint van het roggemeel, zo apart vind ik dat!


Het deeg komt makkelijk tot een bal zonder machine of lange wachttijden. Eigenlijk is de enige stap die je niet op deze fotoserie kunt ontwaren het door de bloem knijpen van de boter. Het uitrollen is een hele toer. Ik heb het deeg in twee helften verdeeld, en de tweede helft ging al veel beter. Je moet regelmatig 'bloemen' met roggemeel en echt héél dun uitrollen.



Het bakken is daarna een koud kunstje. 10 minuten bij 200 graden. Hoe metrisch wil je het hebben? Let wel goed op, de tweede lading had bij mij minder lang nodig dan de eerste. Misschien was de oven nog aan het opwarmen. Doordat ze crackers zo dun zijn verbranden ze snel, ik moest er een paar uitsorteren.


We gaan ze zeker vaker bakken. Het gaat snel, sneller dan mijn zaden-crackers doordat je veel minder hoeft af te wegen of voor te bereiden. En ze zijn heerlijk knapperig. Volgens Joke blijven ze dat ook, maar als ik zie hoe de heren hier thuis er op aanvielen betwijfel ik dat we de kans krijgen om ze een paar dagen te bewaren!


Rogge-crackers
recept (licht aangepast) van de blog van Joke Boon, afkomstig uit "Granen, peulvruchten en zaden" van Molly Brown

Ingrediënten
250 gram roggemeel
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel zout
1 theelepel honing
25 gram boter
150 ml volle melk

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bereid twee blikken voor. Meng de droge ingrediënten en maak daarmee een berg op het aanrecht. Maak een kuiltje voor de honing en de boter. Werk met je vingers de honing en de boter door het meel. Maak daarna een brede kuil en giet daarin de melk. Kneed het geheel tot een deeg.
2. Rol het deeg flinterdun uit. Ik probeerde een rechthoek te maken. Vaak het deeg keren en opnieuw met roggemeel bestuiven, het plakt snel. Ik gebruikte ook een plamuurmes om het weer los te krijgen. Leg de rechthoek op het blik met bakpapier en snijd met een rolmes crackers.
3. Bak ze ongeveer 10 minuten. Keer het blik als je oven ongelijk verwarmt, en pas goed op want ze verbranden snel. Ze garen niet erg na op het rek, dus haal ze pas uit de oven als ze vrijwel knapperig zijn. Leg ze te drogen op een rek.

Tip Dit recept vraagt om experimenten. Andere meelsoort (bijvoorbeeld boekweit), andere vocht (karnemelk), ander vet (olijfolie of kokosolie), wat gedroogde kruiden erdoor, grof zout, enz. enz. Ik kom er vast nog een keer op terug.

Ik word steeds preciezer, maar hier was het louter noodzaak: deeg breder dan blik!

4 opmerkingen:

  1. Gewoon een keer proberen, toetjestafel! Ze zijn vers, dat maakt het zo lekker. Met grof zeezout of sesam of nigella is het meteen weer helemaal anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey! You are already on Volrecepten.nl. Would you be interested in joining Volrecepten.be as well and sharing your content with even more users?
    Hope to see you there soon!
    Have a nice evening :)

    BeantwoordenVerwijderen