14 januari 2013

Rode kool op 2 manieren


Soms koop je een rode kool en dan blijkt thuis dat hij wel erg groot is. Heel erg groot.
En dus ook heel erg zwaar. Zo zwaar dat je hem niet eens op de keukenweegschaal kunt wegen. Daarvoor moet je hem eerst halveren.
Het hele beest zat ruim boven de drie kilo. Daar eten we met ons gezin vier keer van, minimaal. Dit recept is dus geschikt om in te vriezen. Ik maak meestal een dubbele portie, van 1-1,5 kilo rode kool.
Als ik de rode kool invries dan vind ik het lekkerder als hij tamelijk fijn gesneden is. Dat doe ik in de Magimix. Het kan ook met de hand, maar als ik dat in repen van 5 mm of breder doe dan vind ik dat de kool te vezelig smaakt na het ontdooien.
Ik ga twee manieren van bereiding voorstellen: eentje voor als de kool in een uur klaar moet zijn, en eentje voor als je op tijd begonnen bent. In het laatste geval kan je de oven gebruiken. In een ovenvaste pan (ik gebruik een gietijzeren le Creuset) wissel je laagjes rode kool, ui, appel, zout/peper, suiker en specerijen af. Als specerijen kun je volstaan met behoorlijk wat kaneel en een klein beetje gemalen kruidnagel, gewoon uit de supermarkt.
Sinds onze sprong in het specerijen-walhalla vijzelen wij vers. In dit geval kruidnagel en kaneel, met daarbij nog wat piment en steranijs. Zoals je hieronder ziet is de verhouding kaneel:kruidnagel ongeveer 1:10, vanwege de sterkte van de kruidnagel.
Begin met een klontje boter en leg daarna een laag gesneden rode kool in de pan, gevolgd door wat in blokjes gesneden appel, een krappe eetlepel bruine suiker, zout en peper naar smaak en een half theelepeltje van het specerijenmengsel.
Ik krijg ongeveer drie lagen in de pan, waarbij ik de laatste laag wat laat opbollen omdat de kool tijdens de bereiding slinkt. Ik druk het dan aan voor de pan de oven in gaat.

De laatste laag sluit ik af met wat kool en een paar klontjes boter. Ik schenk er ongeveer 2 eetlepels azijn over heen en nog een restje wijn (ongeveer een half glas) als ik het in huis heb, of een scheutje appelsap of water. Weinig vocht! Doordat de pan goed sluit is het vocht uit de kool voldoende.
 
 Dan zet ik de pan met deksel in een oven van 150 graden. Ik laat het geheel 1,5 tot 2 uur in de oven staan en roer in die tijd 1-2 keer om. Op deze manier krijg je kool die stevig van structuur is, doortrokken van de specerijen, lekker gaar, en niet uitgeloogd door te veel kookvocht:
 

Rode kool uit de oven of van het fornuis

Ingrediënten
klontje boter
1,5 kilo rode kool in fijne reepjes
ongeveer 2 appels van de fruitschaal (daarmee bedoel ik dat hun staat van rimpeligheid voor de keuze bepalender is dan het exacte ras)
1 ui
zout en peper
ongeveer 3 el bruine suiker
2 mespunten kruidnagel
1-2 theelepels kaneel
(alternatief: 3 kruidnagels, een kaneelstokje, 4 pimentkorrels en 1 steranijs gevijzeld)
1-2 eetlepels azijn
een half glas rode wijn

Bereiding
1. Oven: Leg de vaste ingrediënten in laagjes in een ovenvaste pan en top af met wat klontjes boter en azijn en wijn. Zet afgedekt 1,5 tot 2 uur bij 150 graden in de oven en schep ongeveer ieder half uur om.

2. Pan: Bak de ui aan in wat boter, voeg de gesneden rode kool toe en laat die even slinken. Voeg dan de overige ingrediënten toe en laat met deksel erop ongeveer drie kwartier stoven op een klein vuurtje.

3. Tip voor roze appeltjes!! Als je roze stukjes appel in een paarse zee van kool wilt laat je aan het begin de appels weg en voeg je ze vijf minuten voor het einde toe, zodat ze alleen maar meewarmen en de roze kleur aannemen. Dit kan zowel in de oven als op het fornuis.

Smakelijk eten! Ik verlaat jullie met een foto van de kroon van mijn lievelingsboom, die ik nog steeds niet op soort heb weten te determineren. De kronkelige takkenstructuur splitst telkens weer in tweeën, waardoor je een schitterende fractal-achtige kroon krijgt:


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten