24 februari 2013

Zoete aardappelen uit de oven

 Vandaag een gerecht dat wel zó fotogeniek is, het lijkt ervoor gemaakt! Ik was bij de toko, en daar vond ik zoete aardappelen. Niet alleen de variant met rood of oranjeachtige schil, maar ook een dieppaarse. Ik heb ze allemaal mee naar huis genomen, zonder echt een plan. Ergens op internet zag ik deze bereidingswijze, geserveerd met een spinazie gerecht, en ja, één foto en je bent verkocht!

Het leuke is dat de smaak ook verschilt tussen de kleurvarianten. De oranje variant heeft een zoete smaak die duidelijk op pompoen lijkt. De paarse en de witte smaken wat neutraler, waarbij vooral de witte variant de smaak van de meegebakken rozemarijn leek op te nemen.

De paarse blokjes heb ik apart van olie voorzien om de andere blokjes mooi licht te houden.
De bereidingswijze is dezelfde die wij ook al jaren gebruiken voor aardappels uit de oven. Die snijden we in patat-achtige vormen en eten we met mayonaise. Nu maakte ik blokjes en er zat zoveel smaak aan dat ik de mayo heb weggelaten. We aten de blokjes met een rest rodekool en cottagecheesepannekoekjes (waarover later meer...).


Zoete aardappelblokjes uit de oven

250 gram zoete aardappel per persoon
scheut olijfolie (ongeveer 1 el per persoon)
wat grof zout
peper naar smaak
takje rozemarijn

1. Snijd de zoete aardappel in gelijkmatige stukken; blokken of staafjes.
2. Meng de blokjes op een bakplaat met wat olijfolie goed doorelkaar zodat alle zijdes bedekt zijn. Spreid ze regelmatig uit en verdeel  er wat rozemarijn, peper en grof zout over.
3. Zet de plaat in een oven van 170 graden hetelucht gedurende 25-35 minuten. (Als het zo uitkomt kan je langer bij een wat lagere temperatuur of korter bij hogere temperatuur bakken. Of als je andere gerechten nog niet klaar zijn de oven na een kwartiertje terugdraaien naar 100 graden).

Lekker met gekookte groente zoals rode kool, spinazie of bloemkool, of met een salade. Een restje heb ik weer in mijn lunchsalade verwerkt. Heerlijk!

Ik verlaat jullie met een klemmende vraag die ons vergezelt sinds de zondagswandeling in Amelisweerd...
Waarom zitten de klokjes van het voorste polletje open en van het achterste dicht?
(Alternatief zou zijn dat ik ga zitten klagen over de kou en de snijdende Noordoostenwind van de afgelopen dagen, kortom dat diepvriesweer. Maar laten we nou maar die klokjes als voorjaarsbodes zien. In ieder geval het voorste polletje.)

2 opmerkingen:

  1. Bedank, ik had een heleboel paarse zoete aardappel gekregen. Ik heb het als patat gefrituurd. Ik zal het recept deze week proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat het zonlicht daar tussen 16 en 17 precies met 1 straaltje overheen valt?

    BeantwoordenVerwijderen