16 september 2014

Pasta met champignons en andijvie


Dinsdag is bladgroentedag hier. Dan ben ik op de markt geweest en koop ik vaak andijvie of spinazie. Het afgelopen jaar zoek ik er vaak nieuwe recepten bij (andijviegalette met kwarkdeeg, de spinaziepasteitjes of die combinatie van spinazie met prei en bechamel). De andijviestamppot en de spinazieschotels waren wat sleets geworden en konden niet op veel enthousiasme rekenen van het gezin.Vandaag liet ik de andijvie even slinken voor een pastagerecht. Het bleek een prima manier om bladgroente te verwerken. De groente verdwijnt een beetje tussen de pasta, dus je kan makkelijk een pond andijvie omtoveren in een aantrekkelijk pastagerechtje.

Ik had zaterdag op de markt weer prachtige biologische kastanjechampignons gekocht bij de Paddestoelerie. 3.25 euro voor een pond. Ze gaan altijd op, zijn ook heerlijk gebakken op een boterham bij het ontbijt. Nu gingen ze dus door de pasta.


Verder fruitte ik een uitje, lekke van de nieuwe oogst. En er was nog een staartje blauwschimmelkaas, Frans, ook van de markt. Tot mijn schaamte weet ik niet meer precies welk type. Dit soort kaas is heel geschikt om een saus wat meer hartigheid te geven. Als je een klein stukje gebruikt, 50 gram of zo, is de smaak ook niet overheersend in het uiteindelijke gerecht.


De bereiding is die van een standaard pastasaus: fruit de groentes aan. Snijd de andijvie echt fijn. Kinderen vinden het heel vervelend als er een lang dradig stuk groente tussen de pasta zit. Ik heb voor de zekerheid ui en paddenstoelen even uit de pan gehaald om de andijvie te laten zweten, voor het geval dat er te veel vocht uit zou komen. Giet/knijp zo nodig het vocht af en combineer dan alles met wat room en de kaas in kleine stukjes. Even laten doorwarmen, pasta erdoor en serveren.

Pasta met champignons en andijvie

Ingrediënten
1 ui
wat boter of olie
200-300 gram champignons
400-500 gram andijvie
wat room en melk (150 ml ongeveer)
wat groene kruiden zoals dille, munt, peterselie of een combinatie
50 gram blauwschimmelkaas

Bereiding
1. Snipper de ui en fruit aan in boter of olie. Fruit ze tot ze goed glazig zijn en bak dan de champignons even mee. Was ondertussen de andijvie en snijd in fijne stukjes/reepjes. Laat goed drogen.
2. Haal ui en champignons uit de pan en laat de andijvie goed slinken. Knijp er zo nodig vocht uit en voeg dan ui en champignons weer toe. Warm door met een scheut room en wat blauwschimmelkaas in fijne stukjes. Maak af met de groene kruiden, meng de gare pasta erdoor en serveer direct.



Ik geniet me suf van dat septemberlicht! Dit is het uitzicht uit het keukenraam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten