19 september 2014

Simpel stoofvlees van Nieuw Slagmaat


Het is schitterend buiten. September is zo'n mooie maand! Alles herneemt weer zijn gebruikelijke loop. Bij de Landwinkel Nieuw Slagmaat ontvangen ze hartelijk alle klanten die terug zijn van vakantie. Ze vallen met hun neus in de boter. Van alle kanten komt de verse waar nu naar de winkel.


Behalve alle groente en fruit is er nu ook bijzonder vlees. De boerin vertelde me dat ze voor het eerst een eigen koe hebben geslacht en in de winkel gelegd. Spannend is dat! Je weet nooit van te voren hoe dat zal gaan. Het was een blaarkop, dat is een ras dat zowel voor de melk als voor het vlees gehouden kan worden. Ze woog 380 kilo geslacht gewicht. De vraag was hoe het vet verdeeld zou zijn. Nou, uitstekend, zo bleek. Het vlees is heel erg mals.


Omdat het vlees zo bijzonder was heb ik het heel simpel gestoofd in witte wijn met een soffrito, de aloude combinatie van ui, wortel en bleekselderij. Ook verder heb ik er niets speciaals mee gedaan. Gewoon langzaam op een heel laag vuurtje laten trekken.


En daar was ik blij om. De malsheid en de smaak waren echt onovertroffen. Je hoort het mensen vaak zeggen, liever minder vlees eten van betere en bekende kwaliteit. Maar echt hoor, dat zijn geen loze woorden. Want als je het al niet vanuit principes zou doen dan is deze smaak wel overtuigend. Ik koop het nog steeds niet zo vaak, maar echt heel duur is dit soort vlees niet. Het is vooral kostbaar, en ik wil er dus rustig en bewust van genieten.


Het recept is geschikt voor alle soorten vlees die wat langer nodig hebben. Hacheevlees, runderlappen of sukadelappen zijn allemaal even geschikt. Ik koop in beginsel nooit minder dan een kilo omdat dit soort gerechten uitstekend in te vriezen is. Bereid het in zijn geheel en portioneer het daarna voor het invriezen. Stoven, de hele pan op een lage temperatuur houden, is ook makkelijker met groter volumes. De temperatuur fluctueert dan minder.

Rundvlees gestoofd in witte wijn
4 eetlepels olie en/of geklaarde boter
1000 g vlees (hacheevlees, runderlappen of sukadelappen)
400 gram uien
1-2 stangen bleekselderij
200 gram wortels
2 tenen (roze) knoflook
400 ml witte wijn
200 ml water
1 laurierblad
zout en peper

1. Verhit een pan met zware bodem. Laat het vlees op kamertemperatuur komen. Bruin het dan in het vet, in gedeeltes, zodat het niet gaat koken. Neem het weer uit de pan.
2. Fruit de uien aan, voeg de bleekselderij en de wortel toe. Bak even mee. Roer dan de knoflook erdoor, die mag maar een minuutje meebakken. Blus met de wijn en laat even aan de kook komen en goed doorkoken. Daarna kan het water, laurierblad en het vlees in de pan. Voeg zout en peper toe naar smaak. Laat alles langzaam garen op een stoofvlammetje. Minimaal 2 uur, maar 4 uur mag ook.
3.  Mocht je de saus dikker willen, roer dan wat maizena los met een paar eetlepels saus en laat dit papje met het geheel even opkoken.

Tip voor het invriezen: ik portioneer apart het vlees met de groentestukjes en de saus. Zo krijg je even grote porties. Eerst vul ik af met vlees en groente (zo nodig gebruik ik de weegschaal). Daarna giet ik in alle bakjes wat saus.

Ik ben overigens gewoon een betalende klant bij Nieuw Slagmaat. De reden dat ik erover schrijf is dat ik het tof vind om vlak voor de poorten van onze stad zo'n mooi bedrijf met betrokken mensen aan te treffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten