6 juni 2014

Bladerdeegpakketjes bieten-witte kaas-uienjam


Bladerdeegpakketjes zijn een snelle manier om avondeten te maken. Zeker als je wat handige restjes in de koelkast hebt. Ik kom uit mijn werk, zet de oven op 225 graden en leg de plakjes op het aanrecht. Dan duik ik de koelkast in voor de vulling.


Daar vond ik een rest gepofte bieten. Ik pof bieten tegenwoordig niet in een nette portie voor één avondmaaltijd, want restjes kunnen op zoveel manieren in salades, dips, soepen of taarten verdwijnen. Ik doe vaak een hele pan vol; alleen maar handig. Dit was een gele biet, die hebben een mooie zoete smaak.


Voor de vulling gebruikte ik verder wat van de uienjam, die ik in de food blog swap van Es'Factory had gemaakt. Alweer een ideale koelkastvoorraad. Uien goed langzaam laten bruinen duurt algauw 40 minuten. Met deze uienjam heb je wekenlang een pot in de koelkast die klaar is voor gebruik. Kijk wel uit want er zit flink wat azijn in, dus pas op de balans van je vulling. Verder had ik, geïnspireerd door Eslem van mymixedkitchen, nu standaard witte kaas in de koelkast. Superhandig. Dankjewel, Eslem!

Nou, tegen de tijd dat alles op smaak is met wat groene kruiden en chilivlokken of peper en zout is de oven ook wel warm. Ik snijd de ene helft (bovenkant) van het bladerdeegplakje in zodat de binnenkant niet gaat stomen. Sluiten en bestrijken met ei. De bovenkant wordt hier op bestelling met sesam, kaas of alleen maar ei afgewerkt. Net zo makkelijk; voor ieder een persoonlijk pakketje. Nu nog een kwartiertje in de hete oven. Let goed op de temperatuur, want bladerdeeg doet het niet goed onder 200 graden. Dat heeft echt een loeihete oven nodig.

Voor elk wat wils..

En als dan de soep (ook uit voorraad) op is zijn de pakketjes klaar. Aanvallen maar! Ik serveerde er een simpel komkommerslaatje bij van die lekkere kleine komkommertjes van de Turkse/Marokkaanse winkel. Volgens Ottolenghi hebben die een heel andere smaak. Maar ze lijken krek op de komkommers die ik als kind altijd in Zuid-Duitsland at. Niet minder lekker hoor, en inderdaad, wel wat meer smaak dan een waterstaaf uit de supermarkt.

Bladerdeegpakketjes met bieten, witte kaas en uienjam

Ingrediënten
4 bladerdeegplakjes van de Lidl (of 8 van een ander merk)
200 gram (anderhalve) gare biet
100 gram witte kaas
wat groene kruiden
peper
twee eetlepels uienjam (te vervangen door wat gefruite ui of twee lente-uitjes in kleine reepjes)
een losgeklopt ei
voor het bestrooien sesamzaad of twee eetlepels geraspte kaas

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 225 graden en leg de bladerdeegplakken los te ontdooien op het aanrecht.
2. Bereid de vulling: meng de geblokte bietjes, de verkruimelde witte kaas, de groene kruiden en de uienjam. Breng op smaak met peper of chilivlokken en zout.
3. Vul de pakketjes, bestrijk ze met losgeklopt ei, bestrooi ze naar keuze en bak ze af in een kwartier. Serveer met een frisse salade.



1 opmerking:

  1. Bedankt voor het delen van deze fantastische recepten. Ga ze zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen