12 juni 2014

Jam van aardbeien en nectarines


Warm weer, marktdag, aardbeientijd ... en onweer in de lucht. Dat kan maar een ding betekenen: Jam. Aardbeien kunnen namelijk niet tegen dat vochtige, hete en instabiele weer. En inderdaad, voor vijf euro mocht ik vier bakjes meenemen. In de middag haalde ik ergens nog een stel overrijpe nectarines, en toen kon ik beginnen.


Aardbeien bevatten niet al te veel pectine. Mocht je goed stevige jam willen dan zul je extra pectine moeten toevoegen. Dat kan in de vorm van los poeder of door te combineren met andere soorten fruit die meer pectine bevatten, aalbessen bijvoorbeeld. Verder helpt extra zuur in de vorm van citroenzuur uit een zakje of de sap van een citroen.


Wij eten deze jam voornamelijk in de yoghurt dus over de dikte hoefde ik me niet druk te maken. Ik koos voor een combinatie omdat ik dat lekker vind, maar voor de dikte helpen nectarines niet bijster. Ik sneed de vruchten erg fijn. Ook dat is weer een keuze; sommige mensen houden van grote stukken.


Als je het fruit lang laat staan in de suiker worden de stukjes wat zachter en krijg je uiteindelijk een jam met een gelijkmatigere structuur. Als je de jam meteen opkookt loop je de kans dat het fruit gaat drijven en bovenop blijft liggen in de pot. Ik snijd dus de vruchten als ik tijd heb en dan laat ik de pan een etmaal staan, of iets langer of korter, net hoe het uitkomt.


Aardbeien en nectarine smaken allebei nogal zoet. Daarom voegde ik flink wat citroensap toe. Je kunt ook nog verder gaan met wat drank of groene kruiden om de smaak wat spannender te maken. Bijvoorbeeld citroenmelisse of munt, maar ook basilicum (al weet ik niet of die smaak blijft na het koken). Je kunt de kruiden fijnsnijden en meekoken, of alleen maar heel laten meetrekken in de wachttijd.


Omdat ik geen goed stijve jam nodig had was het koken ook erg simpel. Laat aan de kook komen, schep het te veel aan schuim weg, doe een geleertest, kook zo nodig nog een paar minuten verder. Voor meer tips kun je in mijn post van vorig jaar over abrikozenjam terecht.


Een laatste opmerking: neem een grote pan want de jam komt erg omhoog. Ik had nu een kleinere pan zodat ik goed foto's kon nemen, maar dat was geen goed idee. Jam kookt heel snel over. En ja, ik spreek uit ervaring... recente ervaring.


Maar goed, uiteindelijk heb je hem dan gevangen. De zomer in een pot. Etiket erop en bewaren tot de winter!



Jam van aardbeien en nectarines
voor vier Bonne-Maman-potten en een iets kleiner potje

900 gram aardbeien, schoon gewicht
450 gram nectarines, schoon gewicht
1200 gram kristalsuiker
sap van 1 citroen
eventueel wat munt of citroenmelisse, fijngesneden of heel

Snijd het fruit in fijne stukjes en meng met de suiker en het sap. Laat overnacht staan, naar wens met kruiden. Breng de volgende dag aan de kook en laat een paar minuten borrelend koken. Schep zo nodig schuim af. Controleer de dikte met een geleerproef en vul in schone jamglazen, recht uit de vaatwasser of gesteriliseerd water. Draai de doppen vast en laat omgekeerd afkoelen.

1 opmerking:

  1. Ik denk dat de beste tijd voor aardbeien hoort te zijn wanneer je zin erin hebt, weer of geen!

    BeantwoordenVerwijderen