18 februari 2013

Kerriesoep

Basissetje kerriesoep
 Vandaag een verzoeknummer met een lange voorgeschiedenis. Ik wisselde met wat culinair gezinden recepten uit, één van hen maakte weer een variatie op mijn recept, en ik ben wederom gaan koken met als uitgangspunt een van haar toevoegingen. Waaruit een soep is ontstaan waar niets meer in zit wat al in het recept zat waar we ooit mee begonnen waren... volg je het nog?
Laat ik het dan zo zeggen. Ik suggereerde courgette/dille/citroensoep, die maakte iemand anders met kabeljauw, en ik maak nu weer kerriesoep met kabeljauw. Dat vind ik nou leuk, dat soort verwikkelingen!

Ik maak de kerrie zelf, volgens een recept waar komijn, koriander, fenegriek, kruidnagel, chilipoeder, kaneel, kardamom en kurkuma in gaat. (verhouding 2:2:2:1:1:0.5:0.5:4). Kerrie smaakt vaak het lekkerst als hij even mee aangebakken wordt. Als je begint met een ui kun je daar voor een kerriesoep ook nog rode of groene peper, een stukje gember en wat gehakte knoflook bij meebakken. Plus dus kerriepoeder. Eventueel kan je ook nog tamarinde toevoegen (pasta of siroop) maar dat hoeft niet mee te bakken. Daarnaast komt er ook nog kokosmelk in het recept, en kan je nog denken aan ingredienten als sesamolie of vissaus.

Dat is zo'n beetje de basis voor een pittige kerriesoep. Ik maakte de soep met kabeljauw en marineerde de vis (600 gram kabeljauw) een halve dag in een marinade van 200 ml kokosmelk, 1 eetlepel kerrie, een stuk rode peper, een paar cm gember en 3 tenen knoflook. Deze marinade komt uit het zonder-pakjes-en-zakjes-kookboek van Karin. Dat gaat snel weer terug naar de bieb want het was me iets te basic, maar die marinade pak ik lekker even mee. Daardoor heb ik dus bij de Kerrie-kabeljauwsoep de kerrie niet meegebakken.

Ik had verder een basissoep gemaakt (waarvan ik een deel voor linzensoep gebruikte) met ui, prei, wortel, en een stukje selderijknol. In totaal had ik ongeveer een kilo groentes aangezet in wat olie met boter en daarna met ruim een liter water kort doorgekookt. Ongeveer drie kwart van dat mengsel nam ik apart, ik voegde wat meer water toe en liet kort de vis met de marinade meewarmen, tegen de kook aan, tot de vis gaar was. Toen pureerde ik een deel van de groenten (maar niet alles) voor een lichte binding. Nog even proeven en met zout en peper corrigeren. Klaar!

Twee weken daarvoor had ik een andere pittige soep gemaakt, met kip. Naar een recept van Gordon Ramsay. Dat was wat té pittig naar mijn smaak, maar wel een leuke inspiratie. Hij had nog wat extra ingrediënten bovenop de mix van Karin, zoals de tamarinde en sesamolie die ik al noemde. En ook steranijs en sojasaus. De link vind je hier als je nog wat meer avontuur zoekt. In dit recept wordt wel de normale volgorde aangehouden, zoals hierboven al gemeld, van het meefruiten van alle smaakmakers met de ui.

Kerriesoep-basisrecept

Ingredienten
olijfolie
ui
stukje gember (2cm), fijn geraspt of gehakt
2 knoflooktenen, gehakte
halve rode peper, fijngesneden (of meer naar smaak)
1 eetlepel kerrie
evt. een steranijs
500 gram gemengde groenten (prei, wortel, selderij, bloemkool, courgette, paprika)
evt. 250 gram kip of vis of peulvruchten
800-1000 ml water of bouillon (eventueel meer als je een dunnere soep wilt)
200 ml kokosmelk
1 el tamarindepasta

Bereiding
1. Fruit de ui. Als de ui een beetje zacht is, voeg dan de gember, knoflooktenen, peper en specerijen toe. Laat even meebakken.
2. Voeg de groentes naar keuze toe. Als je geen vlees toevoegt zou ik een groente als bloemkool of kikkererwten herkenbaar groot snijden, dat is lekker in combinatie met de kerriesmaak.
3. Blus de pan met water of bouillon, voeg de kokosmelk toe en laat even koken tot alles gaar is.
4. Wanneer je nog kip of vis wilt toevoegen, doe dat dan als het net kookt en laat het op een laag vuurtje garen. Voorgegaarde peulvruchten kun je ook dan toevoegen.
5. Eventueel kun je voor wat binding een deel van de groenten even apart pureren en terugdoen in de pan.

Alternatieve bereiding als je het vlees wilt marineren:
1. Maak een marinade van kokosmelk, specerijen, peper, gember en knoflook. Laat het vlees in stukken minimaal een half uur, maar het kan veel langer, in de koelkast marineren.
2. Bereid de soep als een normale groentesoep en voeg het vlees met marinade toe als de groenten bijna gaar zijn. Laat pocheren tegen de kook aan tot het vlees gaar is.

Variaties
- laat vlees en vis weg en pureer de hele soep
- laat juist een paar groentes wat groter, bloemkool of kikkerewten, dat is lekker als tegenhanger tegen de scherpte van de soep

Zondag scheen ook nog de zon toen we met camera in Amelisweerd waren. Dubbel feest!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten