18 februari 2013

Kruidenthee

Rozebottel/Hibiscus geeft een mooie rode kleur.

Ik heb wel even geaarzeld of ik een blog aan kruidenthee kon wijden. Drinkenmaken.blogspot.nl is weer een ander verhaal natuurlijk! Maar omdat dit toch een belangrijke aanvulling op ons dieet is, en ik erg trots ben op mijn nieuwe (gratis) glazen pottenverzameling, heb ik het toch gedaan. We hebben nu alle thee in hergebruikte potten: geen losse zakjes meer, lekker overzichtelijk.

Vroeger was het simpel. Toen had je een zakje Pickwick. Of je kocht losse thee. Mijn grootmoeder liet die losse thee aan huis bezorgen door de firma Wijs uit Amsterdam. Zij verhoogden in de jaren zeventig hun minimumbestelling steeds meer, en zo kwam het dat je overal in de familie een heerlijk kopje Afternoon thee aangeboden kreeg. De pakjes gingen de hele familie rond. Ik heb zelf ook nog regelmatig Afternoon gedronken, hij verveelt niet snel. Over zwarte (en groene) thee kan ik ook makkelijk een blog volpennen, ik zie alweer helemaal die lekkere smaken zwarte thee voor me, maar terug naar het onderwerp.

Kruidenthee is een heerlijke dorstlesser, warm of koud. Ik drink hem ook vaak lauwwarm, dan heb ik overdag een pot staan die afkoelt. Toen ik opgroeide kon je in Nederland amper kruidenthee kopen. Ja, kamille bij de reformwinkel. Altijd als ik uit Duitsland terugkwam nam ik pepermuntthee mee, en de geliefde combinatie rozenbottel-hibiscus. Dat waren dan zakjes. Losse thee is lekkerder en voordeliger. Tegenwoordig kan je met een beetje zoeken ook in Nederland aardig aan je trekken komen. Vroeger had ik een kraam op het Smaragdplein, een klein buurtmarkt, maar de meneer van Iveda is er helaas mee opgehouden. Nu koop ik losse kruidenthee bij Jacob Hooy in Amsterdam (grootste keus), bij Simon Levelt (makkelijk te vinden) of bij de natuurvoeding (als het een beetje voordelig geprijsd is).

Op de foto zien jullie mijn nieuwe theepot. Ideaal model, afgekeken bij mijn vriendin D., die hem ongetwijfeld ook van de toko heeft. Schenkt uitstekend, kost minder dan een tientje en is in verschillende formaten verkrijgbaar. Ik gebruik geen zakje of ei omdat je kruidenthee lang kan laten trekken, dat is juist lekker. Door het lage model kan je de kruiden makkelijk uit de pot halen als de thee op is. Soms schenk ik hem over in een thermosfles, als we in de kou op pad gaan of als we een zieke in huis de hele dag van warme thee willen voorzien. Verder schenk ik hem gewoon zoals op de foto uit in een klein theezeefje. Ook van de markt, en handig, want plastic dus het kan in de vaatwasser.

Het februarilicht is nog wat mager, maar hieronder zien jullie mijn totale collectie. Ik zal ze even opsommen, misschien doe je nog wat inspiratie op:

De Jasmijnthee (pot met papiertje erin) is valsspeler; dat is een melange met zwarte thee
De kinderen drinken alles, behalve rozenbottel en gember. Hmm, nu ik erover nadenk is het toch wel een blogje waard want dit is een manier om je kinderen te wennen aan calorie-loos drinken, ook bij koud weer. Het scheelt nogal, een kopje warme choco of een kopje warme thee....

Losse thee:

Pepermunt
Lindebloesem
Verveine
Citroengember melange (Simon Levelt)
Rozenbottel/Hibiscus (Jacob Hooy, zelf gemengd 3:1)
Ochtendmix
Avondmix

Met uitzondering van de gembermelange en de rozenbottel vallen al deze theesoorten in de smaak bij de jongens. Dat vind ik vooral handig als ik ze wat warms wil geven maar niet meteen iets met suiker wil serveren. Ook als we met OV onderweg zijn in de winter (denk aan wachten op bushaltes en stations) komt de thee goed van pas.

Nou dat was het. Wat een ongewoon zakelijk blogje voor mijn doen! Probeer het eens uit, zou ik zeggen, het is echt de moeite waard. Of het veel goedkoper is dan thee uit zakjes weet ik niet, maar het is zo enorm veel lekkerder!

Blik op het Berner Oberland vanaf de Rothorn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten