9 juli 2013

Gember-linzensoep



   
Een linzensoep klinkt meer naar het vroege voorjaar of het eind van de winter dan naar de uitbundige primeurtijd  van mei tot juli. In maart liggen er nog geen nieuwe mooie verse groentes in het schap en gebruik je gedroogde waar om er nog wat van te maken. Toch eten we dit soort soepen ook vaak in de voorzomer. Gerechten als de aardappelsalade, een simpele andijviestamppot of risotto zijn heel lente-achtig, maar niet erg vullend. Om het menu in balans te houden serveren we dan een soep die wat meer vult. Deze soep geeft bovendien ook al wat plantaardige eiwitten, en alle goede dingen die verder uit gekookte groentes te halen zijn.


Als je het stukje gember beperkt tot een centimeter ongeveer zal je de smaak in combinatie met de peper en de knoflook alleen maar ervaren als basis. Dan levert dit recept een gewone linzensoep op. Pas als je twee of meer centimeter van een gemberwortel gebruikt blijft de smaak duidelijk herkenbaar.

Oh en dan nog de linzen. Ik gebruikte kleine groene linzen. Met kleine donkere linzen zal deze soep vast ook heel lekker zijn. Ik kook nu het hele toko- en Marokkaanse super-schap leeg, en daar vond ik deze kleine linzen.


Bij linzen heb ik eigenlijk twee kookmanieren. Rode linzen kook ik meteen mee met de rest, groene, grauwe of donkere linzen koken niet stuk en hebben tussen de 25 en 45 minuten nodig om gaar te worden. Afhankelijk van de rest van het recept kook ik ze dan helemaal alleen of voeg ik na een tijdje de linzen bij de rest om het verder samen te laten garen. Als ik ze alleen voorkook voeg ik een laurierblad, een knoflookteen en een halve ui toe. Vaak doe ik dat voorkoken met een dubbele portie, de andere helft gaat een paar dagen in de koelkast voor een ander gerecht of in de vriezer.

De bewaarvoorraad (pot voor koelkast, bakje voor vriezer)
Je kunt de basissoep op verschillende manieren afmaken: je kunt hem zonder meer zo eten, pureren, half pureren, nog garneren en smaak geven met groene kruiden of wat citroen. Verder zou je er met pasta en eventueel worstjes een maaltijdsoep van kunnen maken.

Half gepureerd
Ik vind hem lekker zonder pureren, zo eten de volwassenen hem hier meestal. Omdat we wat gasten hadden heb ik de derde portie flink gepimpt, en dat beviel goed. Ik heb die portie gedeeltelijk gepureerd, ik heb er wat extra gefruite ui door gedaan en ik hem hem flink op smaak gemaakt met citroen en vooral veel verse kruiden: peterselie, dille én wat munt. Het was echt lekker op die manier, en weer heel anders dan zonder verse kruiden.


(Gember-)linzensoep

Ingredienten
450 gram Eston-linzen (of andere grauwe of groene of donkere linzen, liefst klein)
een laurierblaadje
een halve ui
een gekneusde knoflookteen
wat olie en/of boter
twee uien
twee wortels
250 gram prei (een dunne of een halve dikke)
drie stengels bleekselderij
een halve rode peper
een teen knoflook
een stukje gember
bouillonblokje
evt. verse groene kruiden (peterselie, dille, munt, selderij) en wat citroensap

Bereiding

1. Kook de linzen ongeveer 20-30 minuten voor met een laurierblad, een halve ui en een gekneusde knoflookteen. Zet ze daarvoor een paar vingers dik onder water, ze nemen veel vocht op.

2. Snijd onderwijl de groenten fijn en fruit eerst de uien, daarna de wortel en de andere groente in de olie of boter. Fruit op het laatst de peper, knoflook en gember kort mee.

3. Voeg de nog wat harde linzen na 20-30 minuten kooktijd met het kookvocht aan de fruitende groentes toe en laat nog een minuut of tien koken. Voeg zo nodig wat meer water toe, maar als het een dikkige massa is kun je dat voor de porties die je niet meteen gebruikt zo laten. Dat vriest makkelijker in. Breng op smaak met zout en peper/tabasco en/of bouillonblokje.

4. Neem wat je wilt bewaren af en werk de soep af naar keuze: gepureerd, niet gepureerd of gedeeltelijk gepureerd. Garneer met veel verse kruiden.

Een helpende hand van 7 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten