21 augustus 2013

Aalbessenjam zonder stukjes


Eigenlijk, als ik heel eerlijk ben, zijn al mijn recepten voorbeelden van hoe je met resten kunt koken. Ik bedoel, als je maar lang genoeg wacht wordt alles een rest. Zo waren dit jaar de aalbessen heel laat. En onze vakantie net aan de vroege kant. Nou ja, 23 juli is niet zo vroeg natuurlijk, maar in ieder geval had ik de aalbessen echt pas de week voor vertrek kunnen plukken. De jongens aten zich rond aan rode bessentaart, maar de struik bleef vol hangen. En er is een maximum voor wat ik per week aan taarten bak.


Maar ja, die struiken kon ik toch niet vol drie weken laten hangen. Dat zou te lang zijn. Dus heb ik de netten eraf gehaald en ben ik woest aan het plukken geslagen. Alles moest weg. Doordat ik dit jaar te laat was geweest met netten, en we enorm veel vruchtbeginsels hadden gehad waar de vogels dol op waren, had ik allemaal takjes met een paar besjes eraan. Heel veel werk voor relatief weinig besjes dus.


Maar je zult me zeker niet horen klagen, want na tien jaar zijn deze struiken inmiddels zo mooi uitgegroeid dat ik al gauw 2 kilo bessen had. Ik bakte nog een laatste taart; met de rest van de bessen moest toch echt iets anders gebeuren. Ze waren een crime om te rissen, kleine bessen en heel veel takjes ertussen. Tijd had ik tekort, het hele huis en zeker de keuken wilde ik in redelijke staat achterlaten.


De oplossing leek gelei. Maar daarvoor moet je eerst de vruchten koken en ze dan rustig laten uitdruipen, en die tijd had ik ook niet. Dus ik heb het hele zwikje gewassen en opgezet, met steeltjes en al. Even stukgekookt zoals je dat zou doen voor gelei en toen door een zeef gewreven. Ik dacht dat ik troebele gelei zou krijgen, maar het resultaat is eerder jam zonder pitjes of velletjes. Jammer, want die heb ik er liever in, maar wel helemaal in de trend! Fred en Ed hebben de stukjesvrije jam in de supermarkt op de kaart gezet. En nu is de stukjesvrije jam dus ook thuis te maken!



Aalbessenjam zonder stukjes

Ingrediënten 
ongeriste aalbessen
suiker - evenveel als je sap uit de bessen krijgt of iets minder.
(ik had ongeveer 1,5 kilo ongeriste bessen en uiteindelijk 600-800 gram troebele sap)


Bereiding
1. Kook de aalbessen voorzichtig op zonder water. Kneus ze daarbij zodat het sap vrijkomt (ik gebruikte een aardappelstamper). Als alles zachtgekookt is kun je het mengsel door een roerzeef of een gewone zeef met pollepel wrijven.
2. Meet het sap af en breng het aan de kook met een gelijke hoeveelheid suiker. Laat even doorkoken en doe dan een geleerproef, kijk op een bordje hoe snel een druppel jam opstijft. Als hij erg vloeibaar blijft, kook dan de jam nog wat langer.
3. Schenk de jam in schone potten met klikdeksel. Keer ze zo snel mogelijk om en laat ze op zijn kop afkoelen.

Opmerkingen
- voor meer jam-tips kun je terecht in mijn blog over abrikozenjam.
- omdat ik uitging van gelei heb ik ik de verhouding sap:suiker een op een gehouden. Je kunt eventueel de suiker minderen, zie daarvoor ook de blog over abrikozenjam.
- ik weet eigenlijk niet waarom het aalbessenjam is en rode bessentaart. Maar andersom klinkt het raar.
- je zou deze supersnelle actie ook met ander fruit kunnen doen, zoals pruimen of kersen. Dat scheelt ontpitten. Zelf prefereer ik de velletjes, zoals gezegd, maar het is zeker een heel snelle optie. Dat heb ik wel gemerkt.
- zin in wat anders? Ook aalbessenjam, maar minder zoet, meer stukjes? Kijk dan eens bij Antoinette. Of met stukjes én gemengd zwart en rood bij Ellen van het Ministerie van Eten en Drinken.


De paar onrijpe bessen die we voor de vogels lieten hangen.



4 opmerkingen:

  1. Aalbessen zijn geen rode maar zwarte bessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aalbessen zijn geen rode maar zwarte bessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jaap! Interessant, dus jullie noemen zwarte bessen aalbessen en rode bessen alleen maar rode bessen? Ik moet dat soort dingen opzoeken, en bij wikipedia is de aalbes rood, roze of wit. Ribes rubrum is de Latijnse benaming.

    Ribes nigrum, de zwarte bes, heet dus bij jullie aalbes? Hebben jullie nog een andere naam voor rode bes?

    Ik zoek die dingen altijd op want in mijn jeugd heette dit Träublesgsälz. Zo zie je maar weer. Zoveel bessen, zoveel namen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt niet hoor, aalbessen zijn rode bessen (check maar even in de winkel ook), zwarte bessen zijn strikt genomen geen aalbes, wel verre familie. Ribes nigrum is een zwarte bes, met het sap maak je cassis!

      Verwijderen