30 juli 2013

Gevulde auberginerolletjes

Mijn liefde voor de aubergine heb ik de laatste weken meermalen bezongen hier. Deze keer waren de aubergines op de markt idioot klein. Té schattig gewoon. Die moeten natuurlijk mee naar huis.



Helaas staat er geen referentie op de foto, ze waren hooguit 10 cm lang. Handig, want ik wilde kleine rolletjes maken voor een neem-zelf-wat-mee-buffet. Ik warmde dus mijn Fissler-pan heel goed voor (lang op een laag vuurtje), smeerde de plakken in met wat olijfolie en bakte ze in porties om en om. Werken in serie is lekker. Helemaal als je geen haast hebt omdat je op tijd begonnen bent. Na het bakken kan je de plakken aubergine bewaren, je hoeft dus niet meteen door.



Ondertussen bekommerde ik me om de vulling. Die vulling kan van alles zijn/bevatten. Ik hoorde een kennis enthousiast over feta/munt, gewoon wat mozzarella met basilicum is ook altijd lekker, of wat andere kaas al dan niet met wat verse kruiden of specerijen. Bijna niets is ook al goed. Je hebt de zoete warme smaak van de aubergines en de tomatensaus geeft er een mooi friszure (en ook wel zoete) smaak bij. Dus de vulling mag niet storen, hooguit aanvullen. Je kan wel met wat zwaardere accenten het gerecht net een laag meer geven, onder dat duidelijke zuur en zoet. Die laag komt dan vaak uit specerijen, noten of verse kruiden. Vlees kan natuurlijk ook. Of een kaas met een pittige smaak.


Ik overwoog om de vulling vegaan te houden, zonder zuivel, maar ik gokte dat de meeste mensen bij ons buurtfeest wel kaas eten. Een ui kan je alvast opzetten, en ondertussen zocht ik dus mijn keuken af en vond een rest gemengde noten en een bakje geitensmeerkaas (vers, wit van kleur).


Als je maar een theelepeltje of iets meer vulling gebruikt dan moet deze goed op smaak zijn. Ik bakte dus dat uitje en behalve de geitenkaas en de noten ging er van alles in om de smaak omhoog te brengen: knoflook, salie, peper en zout, en een heel klein beetje nootmuskaat.


Eerder al had ik een grote pan met toversaus opgezet, die simpele onweerstaanbare tomatensaus. Een andere tomatensaus is ook lekker natuurlijk. Ik kookte een dubbele portie toversaus, dan loont het extra de moeite. Volgende week wordt al druk genoeg.


Terwijl de saus inkookte rolde ik de plakjes op en schikte ze in een schaal. Ik bedekte ze niet al te ruim met de tomatensaus. Het hangt af van de grootte van de schaal en je aantal rolletjes hoe ruim de schaal gevuld is en hoeveel tussenruimte je hebt tussen de rolletjes. Soms is het handig om een paar strategische druppels water toe te voegen zodat je schaal in de oven mooi kan bakken zonder droog te komen staan.


Na 20 minuten met wat kaas eroverheen in de oven zijn de smaken mooi gemengd en is de kaas  goudbruin. Dan ben je klaar om naar de buffettafel te lopen. Het buffet is ieder jaar weer anders, eigenlijk ieder jaar mooier en beter vind ik. Het samen eten is ontzettend gezellig en ook heel, heel erg lekker. We blijken in een erg culinaire wijk te wonen! Ik heb weer niet alles kunnen proeven wat er lekker uitzag.. dan had je me moeten wegdragen. Maar goed, het is dus spannend hoe je eigen gerecht in de smaak valt.

Leuk he, deze buurvrouw had ook nog een moegespeelde dreumes op haar arm. Wat zou ze pakken??


Auberginerolletjes gevuld met noten en geitenkaas

Ingredienten

aubergines, in plakken gebakken (in dit geval vier kleintjes)
wat olijfolie
2 kleine uien
8 blaadjes salie
1 teen knoflook
120 gram gehakte noten (niet gebrand of gezouten)
80 gram verse geitenkaas
zout en peper
nootmuskaat

Saus van 2 blikken tomaten, en een ui en een klont boter (een uur laten pruttelen)

Wat kaas voor het gratineren, 50-100 gram. Ik gebruikte een Italiaanse boerenkaas van de markt

Bereiding
1. Bak de plakken aubergine gaar in de koekenpan of op de grillpan.
2. Zet de tomatensaus op, die moet ongeveer een uur koken. (Zie hier voor uitgebreid recept).
3. Fruit het uitje aan tot het goed zacht is. Het mag ook wat bruin worden. Bak dan even de noten mee en de laatste minuut ook de salie en knoflook. Laat dit even afkoelen in een kom. Voeg de geitenkaas toe en breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat.
4. Rol de plakken aubergine op met een lepeltje vulling in het midden en leg ze in een ingevette ovenschaal. Dek de aubergines af met wat tomatensaus (twee soeplepels) en sluit af met wat geraspte kaas. Gratineer 20 minuten in een oven van 180-200 graden.

Het was zoals ik al schreef weer oergezellig op ons buurtfeest. En er was dit keer meer dan genoeg eten voor iedereen. Ik zal de spanning niet verder opvoeren, de schaal ging leeg mee naar huis. Het was trouwens leuk om te zien dat er nog veel meer lekkere gerechten zonder vlees waren, naast superheerlijke köfte en aanverwanten. Echt een mooie mix. Tabouleh, salades, fritatta, hartige taarten. Van alles! De kinderen gingen natuurlijk voor de poffertjes, pannenkoeken en aanverwanten. Ik had dit keer 48 knakworstcroissantjes gebakken. Volgend jaar is 96 nog te weinig denk ik. Dit waren echt de renners van de avond wat onze bijdrage betreft:



Het mooiste is toch wel om te zien hoe er telkens weer een nieuwe generatie kinderen is die op zo'n feest hun "coming of age" hebben. Het lijkt wel een initiatie. Geweldig om te zien hoe zij bezit nemen van de wijk. En een groot compliment voor de organisatie die ook deze editie weer onvergetelijk heeft weten te maken. Buren, bedankt voor jullie harde werk en gedegen voorbereiding!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten