5 november 2012

Soepmijmeringen (en een recept voor broccolisoep)




Tot 2010 was soep voor mij niet zo'n ding. Maar toen mijn vader alleen kwam te staan ben ik allengs meer soep voor hem gaan maken. Nu lever ik ruim 300 bakjes soep per jaar. We gaan met de seizoenen mee. Pompoen in de winter, tomaat in de zomer. Ik vind het leuk om met texturen te spelen met de staafmixer of blender. Door te pureren kan je vloeistoffen binden zonder bloem of maizena te gebruiken. Daar ben ik ooit in een grijs verleden mee begonnen voor de lasagna, dat was een saus met de klassieke soffrito van bleekselderij, wortel en ui. Ik gebruikte dan meer groente om de saus wat body te geven, en kreeg dan binding met de staafmixer.

 Ongebonden soep heeft ook zo zijn lekkere kanten. Ik maak groentesoep in heel veel variaties, ook weer een beetje met het seizoen mee. Ik snijd de groentes zelf. Daardoor kan ik de 'bite' bepalen. Sommige groentes koken snel stuk als je ze heel klein snijdt. Die laat ik dan wat groter. Andere, zoals prei, hebben vezels waardoor je ze juist fijner moet snijden omdat de stukken anders zo grof blijven. Soms is het ook lekker om de soep half te pureren en de andere helft wat grover te laten.

Ondertussen ben ik ook steeds meer soep gaan maken voor mijn gezin. We proberen veel groente te eten en veel eiwit uit plantaardige bronnen te halen, en dan is een soep een heel prettige toevoeging aan je maaltijd. Je hoeft minder moeite te doen om alle gewenste voedingswaarde in één hoofdgerecht te stoppen. Bovendien heb je meer kans dat je kinderen ook echt genoeg gegeten hebben als ze van tafel gaan. Daarnaast vinden we het ook lekker. Oh en het kan heel handig zijn om op een drukke dag een bakje uit koelkast of vriezer te voorschijn te toveren. Ik maak altijd dubbele porties.

Ik zal de komende tijd wat soepen de revue laten passeren hier, maar eigenlijk denk ik dat er voor alle soepen één oerrecept te schrijven valt. Dat komt ongeveer op het volgende neer:



1. Fruit een ui.

Ik kan me niet snel een soep heugen waarvoor ik geen ui fruit. Ja, tomatensoep misschien. Tomatensoep van verse rijpe (dus per definitie niet uit de supermarkt) tomaten start ik met alleen tomaten. Maar, terug naar de ui; niet toevallig het belangrijkste ingrediënt in de uiensoep waarmee ik deze blog ben gestart. Die ui snijd ik afhankelijk van hoe ik hem in mijn soep terug wil zien (smalle kwart-strips voor de ongebonden soep, grove stukken bij pureren, halve ringen voor uiensoep) en fruit ik aan in olie, boter of een combinatie van de twee. Afhankelijk van de haast fruit ik de ui korter of langer.

2. Raadpleeg de groentela
Als ik voor mijn gezin kook doe ik dat gewoon met wat er is, de voorraden voor mijn vader vergen wat meer planning. Dan pak ik bijvoorbeeld een halve prei en 2 stronken broccoli, of een bloemkool, of 3 courgettes, of 2 grote preien en een aardappel, of een ui, een wortel en een pompoen, of een selderijknol, of voor gemengde groentesoep van alles wat ik opsom plus nog meer.

3. Kies een combinatie
Vaak leveren ui, bleekselderij en wortel een basis voor de smaak. Eventueel ook wortel en prei. Dat gebruik ik bijvoorbeeld in pompoensoep. Maar soms kan je ook heel goed juist met één groentesoort uit de voeten. Bloemkool of selderijknol doen het prima alleen. En dan zijn er nog de klassieke combinaties, zoals prei met aardappel.

4. Kies uit knoflook, gember, citroen, room, kruiden zoals dille, munt en peterselie, tabasco
Je kan prima soep maken zonder toevoeging van een van deze smaakmakers, maar vaak is met een paar kleine toevoegingen net de stap gezet van water met groente naar soep. Experimenteren dus! Knoflook en gember moeten even meefruiten. De overige ingrediënten voeg je pas toe voor het opdienen.

5. Kies eventueel nog voor bonen, linzen (zelf ingeweekt of uit blik) of pasta (gaar restje of speciale vermicelli) .

6. Fruit de groente eventueel mee, vul aan met water of bouillon, breng aan de kook, kook niet te lang (al dan niet met pasta en/of linzen of peulvruchten), pureer indien gewenst, en maak af met bovengenoemde smaakmakers, peper en zout of een bouillonblokje.

Afsluitend nog een recept voor M. die daar zo expliciet om vroeg!

Broccolisoep
Deze soep was dit weekend weer een succes. Ik maakte hem al 20 jaar geleden met mijn eerste Braun staafmixer, het klassieke kado toen ik op kamers ging.

1. Fruit een ui.
2. Voeg een stronk broccoli toe in stukjes.
3. Vul aan met water en een bouillonblokje (niet te veel) en laat vijf minuten koken.
4. Pureer met staafmixer of blender. Voeg eventueel nog wat water toe als de soep te dik wordt.
5. Maak af met wat citroensap en een lepeltje creme fraiche.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten