21 april 2014

Rabarber-ondersteboven-caramel-cake met steranijs en gember


Een rest rabarber en een rest stoofappels van de landwinkel brachten me bij dit recept. De inspiratie komt vers uit de Guardian van afgelopen week: upside-downcake met rabarber en steranijs. Claire Thomson is een chef die nu ook voor haar eigen kinderen kookt. De charme van dit recept zit in de simpele snelle manier om fruittaart te bakken. Behalve de vijf minuten caramel maken gaat alles in één ruk door de oven in. Supersnel. Aan het resultaat is dat niet af te zien: de verschillende ingrediënten vormen een harmonisch geheel.


Je vet eerst een vorm in met wat boter, legt onderin een bakpapiertje en maakt dan in vijf minuten een caramelonderlaagje.


Daar leg je vervolgens het fruit in. Het fruit wordt afgedekt met een nogal zoete cakelaag en in 30-40 minuten afgebakken.  Geheim ingrediënt is een behoorlijke hoeveelheid gemberpoeder, die de cake een flinke tik geeft. Tot mijn verbazing viel de cake desalniettemin prima in de smaak bij kinderen.


De oorspronkelijke cake wordt gebakken in een ronde vorm van 24 cm doorsnee. Ik gebruikte een rechthoekige vorm van 20x30. De cake wordt dan wat platter. Het resultaat is een vochtige cake die met het verstrijken van de dagen alleen maar lekkerder wordt. De caramel en het sap trekken in de cake eronder. Vooral de randen zijn heerlijk stroperig en precies goed bruin gebakken.


Deze cake is heerlijk met een kopje koffie of thee. Zonder koffie vond ik het originele recept eigenlijk te zoet. Proevers vonden hem prima zo, maar die 150 ml olie zat me dwars. De hoeveelheid suiker voor de caramel had ik bij de eerste keer al teruggebracht. Daarom heb ik een tweede keer de caramel/fruitlaag hetzelfde gelaten maar de cakelaag wat gewijzigd. Je krijgt dan een wat luchtigere, licht zuivelige cake. Proevers waren ook over deze cake erg te spreken, hij is wat minder zoet maar de caramelsiroop trekt nog steeds heerlijk door het deeg. Ook de consistentie is prima, wat minder vettig en wel smeuïg. Hier dus mijn aangepaste rabarbercake.

Rabarber-ondersteboven-caramel-cake met steranijs en gember

Ingrediënten
 
80 gram boter in blokjes
100 gram lichtbruine suiker of rietsuiker

3 hele steranijs-sterren (of wat flinters steranijs, goed gevijzeld)
350 gram rabarber in stukjes van 5 cm of gemengd appel en rabarber
 
150 gram kristalsuiker
200 gram bloem
1 tl bakpoeder
2 theelepels gemberpoeder
90 gram gesmolten boter
100 ml kwark of yoghurt 3,5% vet
2 grote eieren, losgeklopt

voor een ronde vorm van 24 of 26 cm of een brownievorm van 20x30 cm. Kijk uit, de caramel kan uitlopen over de rand, neem een hoge vorm.

Bereiding
1. Vet een vorm in en beleg de bodem met bakpapier. Verdeel de boter en de rietsuiker over het bakpapier en zet de vorm vijf minuten in de oven bij 175 graden. Zet de wekker!!
2. Snijd de rabarber en/of appel in stukken. Roer van de overige ingrediënten (behalve de steranijs en de rabarber) een deeg. Stop zodra de bloem erdoor gemengd is. Leg het fruit en de (gemalen of hele) steranijs op de caramel en verdeel het deeg over het fruit. Het deeg loopt uit, dus als je het in lepels verdeelt komt het goed tussen het fruit.
3. Bak de taart in de oven. Als je een ronde vorm gebruikt 50-55 minuten, bij een wat grotere vorm 35-40 minuten. Keer, trek het bakpapiertje eraf en laat afkoelen. Deze taart blijft een paar dagen lekker. De sappen en de caramel trekken in de cake. Op dag vier smaakte hij nog lekkerder dan op de eerste dag.

5 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me heerlijk! Afgelopen zaterdag hebben we in de Landwinkel de eerste rabarber uit eigen tuin verkocht - ik ga vrijdagmiddag gauw wat halen en dan uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk Lieke, ik was er vrijdag nog. En geen rabarber... ik ben zaterdag uitgeweken naar de markt ;-) ... en neem een hoge vorm he, anders is het mijn schuld dat jouw oven stinkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je weer komt, moet je er maar naar vragen: het staat in de tuin en er is vast wel iemand die wat voor je wil oogsten!

      Verwijderen
    2. De cake is prima gelukt, we hebben er van gesmuld hier in Houten. Ik hoop dat ik nog een stukje kan redden voor een paar dagen, kijken of ie inderdaad op dag 4 nog lekkerder is!

      Verwijderen
  3. Lieke, dat zal ik onthouden, van dat oogsten. En wat fijn dat de cake gelukt is! Ja, vier dagen bewaren is een ding natuurlijk.
    Zie ik trouwens Schiermonnikoog op jouw profielfoto?

    BeantwoordenVerwijderen