7 april 2014

Bleekselderij met appelsap uit de oven


Bleekselderij en appelsap. Dat is alles. Ik wilde bleekselderij in de oven klaarmaken en ik struikelde over de tip om ze in dat geval in een bodempje appelsap te leggen. Dus nam ik een rechthoekige ovenschaal en sneed de stengels op maat. Het geurde heerlijk toen ik het appelsap erover goot, sap van goede kwaliteit maakt in dit recept echt een groot verschil.


Bleekselderij heeft wel wat tijd nodig om gaar te worden. Maar ik heb altijd liever een recept waarbij het lang duurt, als dat maar betekent dat ik mijn handen vrij heb. Je moet een keer tussendoor terug om de oven wat hoger te draaien, maar dat was het dan ook al.


Ik begon op 140 graden om te voorkomen dat de bleekselderij te snel verbrandt. Reken in totaal 35-60 minuten ongeveer, en begin met 15-30 minuten op 140 graden zodat de bleekselderij rustig kan garen. Een en ander hangt ook af van de hoeveelheid groente en de vorm van je ovenschotel. In dit geval werd de schotel mooi gevuld, dus de groente kwam maximaal in aanraking met het sap.


Ondertussen genoten wij met drie generaties en met de twee labradors van dienst van een  mooie lenteavond. Schitterend was het op de wierde!


En dan komt de verrassing. De zoete smaak van de appel neemt net een randje eigenheid van de bleekselderij-smaak weg, waardoor de mildere smaken en ook die heel eigen zoutige smaak van de bleekselderij overblijft. De ingekookte appelsap is andersom ook lekkerder en kruidiger geworden.

Ik heb echt mijn best gedaan, maar ik kan met de beste wil van de wereld niets bedenken om dit lekkerder te maken. Je zou met de appelsap als basis een vinaigrette kunnen proberen, of met verse kruiden kunnen garneren. We taalden er niet naar. Zelfs niet naar zout en peper.


Als "secondo" na een lekker bord pasta en voor een kaasplankje en een edel dessert met limoncello en frambozen rechtstreeks uit Italië (echt! kadootje van de buurvrouw!) was deze bleekselderij precies goed.

Bleekselderij uit de oven in appelsap

1 stronk bleekselderij
ongeveer 150-200 ml appelsap

Was de bleekselderij, schik in een rechthoekige ovenschotel. Giet het appelsap eroverheen en rooster in de oven, eerst 20-30 minuten bij 140 graden en daarna 20-30 minuten bij 200 graden of zolang om de hoekjes bruin en het stroopje ingekookt te krijgen. Kook zo nodig het sap nog verder in op het fornuis en serveer warm of lauw.

Tip - dit gerecht is ook makkelijk vooraf te maken, bijvoorbeeld voor een etentje. Het kan dan worden opgewarmd in oven, magnetron of pan (dankzij het appelstroopje).


Rottum, vijf april 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten