2 april 2014

Miso-havermoutontbijt met groente en zaden, pitten of noten


Vandaag mijn tweede aflevering over ontbijten met havermout. Eerder stelde ik al muesli voor. Nu gaan we de warme keuken in. Gekookte havermout kan wel wat versiering gebruiken. Ik zocht al langer naar een manier om mijn havermoutontbijt wat op te vrolijken. Suiker vond ik geen optie, ook rozijnen waren me te zoet, maar wat dan?

 

Het beroemde blog 101cookbooks van Heide Swanson hielp me verder. De oplossing bleek te liggen bij de toko. Miso is een gefermenteerde soja-pasta met een hoog zoutgehalte en een heel hartige smaak. Veel 'umami' dus - de beroemde vijfde smaak naast zout, zoet, bitter en zuur. Een theelepel verandert een bord in water gekookte havermout al in een aantrekkelijke propositie. Daar moet dan wel nog wat meer vulling bij.


En die vulling, dat is waarmee ik variatie aanbreng. Hierboven zie je kort gebakken shiitakes en oesterzwammen, een paar walnoten en wat geroosterde zonnebloem- en pompoenpitten. Wat pitten en noten gaan er altijd wat in, denk ook aan hazelnoten, pecannoten of sesamzaadjes. Meestal heb ik geen paddestoelen maar een restje groente. Bijvoorbeeld wat roosjes geroosterde bloemkool. Ik rooster in één keer twee bloemkolen voor een avondmaaltijd. De resten gebruik ik de rest van de week in pap, salades en soepen.

zout, peper en 2 el olijfolie, 20-30 minuten bij 175 graden

Op deze manier heb je vliegensvlug een veganistisch ontbijt dat je een stevige start voor de dag geeft. Natuurlijk kun je het nog alle kanten op variëren. Eigenlijk kun je alle restjes verwerken in een ontbijt als dit. Als je een zoet ontbijt gewend bent is het misschien even wennen om zomaar een rest zwaar gekruid avondeten om half acht op je bord aan te treffen. Maar juist dan is dit recept een handige milde basis om eens wat te experimenteren. In Azië kennen ze helemaal niet onze zoete ontbijttraditie, daar wordt in de ochtend niet veel anders gekookt dan voor de rest van de dag. Wat mij betreft het proberen waard!

Miso-havermoutontbijt met groente en zaden, pitten of noten

Ingrediënten
40 gram havervlokken of havermout naar smaak
200 ml water
een theelepel miso (ik gebruik witte miso, die niet wit is maar wel licht van kleur)
een eetlepel zaden, pitten of noten in kleine stukjes
3 eetlepels groente of paddestoelen, gegaard

Bereiding
1. Kook de vlokken kort op met het water.
2. Meng miso en de overige ingrediënten naar keuze door de hete pap.

Nog even een nabrander: spruitjes zijn ontzettend lekker in deze pap! Van die heel kleine, kort gestoomde... zo lekker, dat ik er een telefoonfoto van heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen