16 april 2014

Rijstkoekjes


Het verwerken van resten houdt ook het dagelijkse doordeweekse koken leuk voor mij. Ik laat het er vaak op aankomen, niets zo leuk als om vanuit een gegeven verzameling resten en voorraden iets lekkers te maken. In dit geval begon het met een bak te gare zilvervliesrijst. Dinsdag is tegenwoordig dubbelhectisch met celloles en atletiek in twee windrichtingen, dus dan wil de rijst weleens wat langer op staan.


Op zoek naar een recept herinnerde ik me dat Fatima van Safrana Argana net rijstkoekjes had gebakken. Geen idee of ik alles in huis had voor dat recept... niet dus. Koriander en lente-ui waren niet in huis. Met weinig hoop ging ik kijken of de munt alweer op kwam in ons kruidentuintje en jawel, ver boven verwachting! Ik kon twee schitterende takken plukken.


Rijst is nogal saai van smaak, dus zonder verse kruiden was ik niet zo snel begonnen aan deze koekjes. Ik was beperkt met de rode peper of harissa omdat de kinderen ook mee eten. Ik heb wel wát harissa gebruikt. Het recept gaat verder uit van een behoorlijke hoeveelheid ei (meer dan ik bijvoorbeeld in mijn gierste- of bulgurkoekjes gebruik) en witte bloem. Dat is goed voor de binding maar maakt de smaak zo mogelijk nog saaier.


Om de textuur wat afwisselender te krijgen gebruikte ik groentes. Dat kan echt van alles zijn, nu was het een kleine rode ui, drie grote bladeren snijbiet inclusief stengel en een halve paprika. Voor de smaak dus die munt, verder knoflook, harissa en gewoon zout en peper. Blijf proeven, want ze moeten echt flink op smaak gebracht worden.

  

Door de goede binding is het bakken kinderspel. Een klein laagje olie, eetlepels rijstmengsel in de goed verwarmde pan leggen en uitspreiden, goed opletten en op tijd keren. Moeilijker wordt het niet. Ondertussen sneed ik een groot bord met gemengde rauwkost. Natuurlijk kun je ook een salade serveren, maar kinderen eten vaak beter als ze zelf kunnen kiezen welke groentestukjes ze pakken.


Een goed voorverwarmde pan is heel belangrijk omdat je dan met minder vet kunt bakken. Ze hebben de neiging om de olie op te slurpen. Ik leg ze dan ook even op een papiertje om de overtollige olie weer kwijt te raken.
Doordat er veel ei in de koekjes zit, krijgen ze echt een soort pannenkoek-karakter. Ze vielen erg in de smaak. De gegeven hoeveelheid was maar krap genoeg voor een gezin met twee jongens.

Rijstkoekjes

Ingrediënten
400 gram gare zilvervliesrijst
2 takjes muntblaadjes (of andere verse kruiden)
1 teen knoflook
zout en peper
harissa naar smaak (1 mespunt tot 1 theelepel)
1 rode ui in stukjes
150-200 gram groente (snijbiet en paprika)
3 eieren
100 gram bloem

Bereiding
Fruit de ui, daarna de knoflook en de groente kort aan in wat olijfolie. Meng ze door de rijst met de gesnipperde munt. Breng op smaak met zout, peper en harissa. Roer de eieren en bloem door de rijst.

Verhit een pan met dikke bodem goed voor. Giet er een klein beetje olie in en bak de koekjes om en om, ongeveer drie a vier minuten per kant. Laat ze even afdruipen en serveer ze met een sausje.

Opmerking - Als je rijstkoekjes mild van smaak zijn kun je er een flink pittig sausje bij serveren. Zijn ze goed op smaak, dan is een mild sausje juist lekker. Het kan van alles zijn: op ketchupbasis, een mengsel van mayonaise en yoghurt, of een room/yoghurt/kwarkbasis. Een van mijn zonen belegde zijn koekje met pesto en plakjes tomaat. Alles kan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten