30 september 2015

Pompoen-rode linzensoep


Smaak opbouwen. Daar draait het altijd om bij soep. Zoals mijn opa vroeger zei "Es kommen Gäste. Gib Wasser zur Suppe", zo werkt het natuurlijk niet! In soep hoort geen water, in soep hoort smaak. Andersom, als er al veel smaak in de soep zit, ja, dan kan er natuurlijk best wat water bij.


De smaak komt in deze soep, zoals op mijn blog eigenlijk altijd, uit de groenten. Ik houd niet van pompoensoep die weeïg of alleen maar zoetig smaakt, voor mij moet er onder het zoet van de pompoen een stevige basis liggen. Die maak ik met ui, knoflook, wortel/pastinaak, selderij en prei. Minder kan ook hoor, maar ui of prei en wortel gebruik ik altijd.


Ook de rode linzen hebben een mooie smaak van zichzelf. In deze soep komt die prima tot zijn recht naast de groenten. Specerijen zoals piment, kerrie of komijn/koriander zouden erbij kunnen maar vaak laat ik rode linzen juist zonder specerijen. Ik vind hun eigen smaak al lekker genoeg.


Als ik tijd heb snijd ik alles mooi in blokjes zodat je deze soep ook zonder pureren kunt eten. Heb ik weinig tijd, dan ligt binnen vijf minuten met wat schil- en hakwerk de halve groentela in grove stukken in de soeppan. Dat werkt ook. Dan pureer ik de soep helemaal fijn. Ook voor gladde soep zijn liefhebbers te vinden.


Dit recept is echt een dagelijks recept bij ons thuis. In het pompoenenseizoen kook ik een dergelijke soep een a twee keer per maand. Altijd in een grote voorraad. In 800ml-potten bewaar ik de groente, gekookt met weinig vocht, zowel in de koelkast als in de vriezer. Een ideale basis voor een snelle soep op werkdagen. Af te maken met wat er verder net in huis is. Ajvar, gekaramelliseerde groenten, restjes pasta of granen, kruiden, croutons, alles vindt zijn weg naar deze soep.


Voor de blog van vandaag echter proefde ik eerst maar eens de basisvariant. Gekookt met veel groenten en weinig water. Voor de helft gepureerd. En echt, hij is al lekker genoeg zoals hij is. Gegarneerd met tuinkers, gewoon omdat die toevallig in het groentepakket zat, maar zelfs zonder tuinkers: helemaal goed.


Pompoen-rode linzensoep
voor ongeveer 16 porties

Ingrediënten

2 uien in kwartringen
1 wortel, in smalle kwartjes
1 pastinaak, in blokjes
200 gram selderij, in blokjes
1 prei, in kwartreepjes
2 grote knoflooktenen, grof gehakt
naar wens wat gember of rode peper
1 pompoen van ongeveer 2 kilo, geschild en in stukjes 
300 gram rode linzen
1 bouillonblokje

Bereiding
1. Fruit de ui aan. Laat deze even goed zachtbakken. Voeg dan na elkaar de overige groenten toe. Voor de smaak is het lekker als je daar even de tijd voor neemt, zodat alles al wat gebakken is voordat er water bij gaat. Voeg als laatste de rode linzen toe en giet aan met water of bouillon tot alles net onder staat. Laat tien minuten koken. Er is dan weinig vocht over.
2. Dit mengsel vul ik af in potten. Wil je de soep meteen eten, pureer dan geheel of gedeeltelijk, voeg nog wat vocht toe indien nodig, breng op smaak met peper en zout of kruiden, en garneer naar keuze.

Meer inspiratie
Om op deze eerste oktober goed het herfst-kookseizoen te beginnen hebben we weer met een aantal foodbloggers gezamenlijk varianten op een recept bedacht. Zin in andere pompoensoepen? Laat je inspireren. Het koude seizoen is lang genoeg om het hele rijtje af te gaan in de keuken. Veel plezier!

Miss Foodie kookte Geroosterde pompoensoep met dukkah
Bij Eten uit de Volkstuin vind je Pompoensoep met kokosmelk
Antoinette kookte Luie pompoensoep met sumak en pittige crackers
Bij Homecookingdept vind je Herfstige wortel-pompoensoep met geitenkaascreme voor luie hobbykoks
En Gereon maakte Smoky pompoensoep.

Daar zit voor iedereen iets tussen!

2 opmerkingen:

  1. Bij ons is deze pompoensoep al jaren favoriet : http://www.growntocook.com/?p=233 Maar jou recept klinkt ook heel lekker en zal met de linzen wat voedzamer zijn. Ik moest wel lachen om de uitspraak van je oma :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt ook heerlijk Vera. Jouw recept heeft meer smoel, dat klinkt echt als een tractatie.
    Ik gebruik inderdaad de toevoeging van rode linzen om balans in de maaltijd te krijgen als ik een lichter hoofdgerecht serveer. Ook neem ik een jampot van de soepbasis, dus met minder water/bouillon, mee om op mijn werk als lunch op te warmen.

    Die uitspraak van mijn opa is natuurlijk gechargeerd maar is uit de tijd dat er nog weinig te eten was. En blijven delen wat je hebt, in het naoorlogse Europa heel normaal, tsja, dat is al bijna een politieke uitspraak tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen