3 april 2015

Groente-clafoutis met bietjes, rode kool, spruitjes en zoete aardappel


De dagelijkse keuken blijft iets heel anders dan rustig in het weekend in Zen-modus samen een gerecht bereiden. Aan het eind van de week keek ik tegen dit treurige hoopje aan. Twee ons spruitjes uit het groentepakket dat ik bij de Eettest had gewonnen. Wat doe je daar nou mee. In ons eigen groentepakket hadden vorige week vijf of zes lekkere bietjes gezeten, maar dat is te weinig om de oven aan te gooien (ik pof ze meestal). De andere bietjes en de rode kool waren grotendeels in mijn lunchsalades verdwenen. Alleen de zoete aardappel komt uit de voorraad. Die had nog wel wat langer kunnen liggen.


De zoete aardappel had ik gekozen bij de spruitjes. Zoete aardappel en bittere spruitjes (deze waren biologisch, totaal andere smaak dan de afgezwakte varianten die in de supermarkt liggen), dat is zo'n mooie combinatie.

(de camera stond nog op de sportstand, sorry. Spruitjes rennen niet zo had. Wel leuk als kinderen de camera ontdekken.)
Maar goed, verder liet ik met dus bepalen door de resten. Ik sneed alles in stukken die ongeveer tegelijk gaar zouden kunnen zijn. Ik legde ze op een blik, gemengd met een klein beetje olie. De bietjes meng ik apart in een kom met olie, zodat ze geen kleur afgeven aan de rest.


Daarmee had ik natuurlijk nog geen maaltijd. Ik koos voor een clafoutis, tijd niet gedaan, absoluut geen kersen in het seizoen. Dus even wat opgezocht en gecombineerd. Je zou dit gerecht prima op smaak kunnen brengen met veel specerijen en groene kruiden, maar ik koos deze keer voor mosterd. Ik denk dat dat combinatie met alleen spruitjes en zoete aardappelen al prima zou smaken. Nu was de smaak per hap verschillend. De volwassenen vonden dat prima, maar de kinderen vonden het wat veel.


Ja, en wat je dan uit de oven trekt dat is wel zo'n paradijselijk gezicht. Wie kan er nu nog klagen over koken met groentes aan het einde van de winter? Wat kun je nou meer willen dan dit? Ik strooide de groente in laagjes in een schotel zodat de kleuren mooi gelijkmatig gemengd waren, en ik besloot met een soort pannekoekenbeslag. De opgegeven hoeveelheid is genoeg voor een grote ronde schotel van 30 cm en een kleinere van ongeveer 20x10 die ik maakte voor de kinderen zonder mosterd en gember.


Reken voor de baktijd ongeveer een half uur, voor een grote vorm of een donkerder bovenkant misschien drie kwartier. Serveer met een sausje van Turkse yoghurt, knoflook en peterselie, eventueel nog wat mayonaise erdoor (kindersmaak) en een salade of kleine warme groentegarnituur. Wij aten er de tweede dag wat gesauteerde uien en witte kool bij met wat linzen erdoor. Erg lekker in combinatie met het yoghurt-knoflook-sausje.

Groente-clafoutis van wintergroentes

Ingrediënten
wat olijfolie
Ongeveer 700 gram gemengde wintergroentes
400 ml melk
3 eieren
150 gram (spelt) bloem
wat zout naar smaak
2 eetlepels mosterd
evt. een cm gember, fijngehakt
wat groene kruiden
twee eetlepels pompoenpitten
twee eetlepels zonnebloempitten
eventueel wat verkruimelde feta of peynir (gepekelde kaas)

Bereiding
1. Maak de groentes schoon en snijd ze in stukken. Verwarm de oven voor op 200 graden. Meng de groentes met een heel klein beetje olie (een of twee eetlepels) en spreid ze uit over de plaat. Rooster de groentes gaar in ongeveer twintig minuten.
2. Vet ondertussen een grote vorm in en maak een pannenkoekenbeslag van melk, eieren, bloem en zout naar smaak. Roer er tot slot flink wat mosterd door. Snipper wat gember en groene kruiden als je die wilt gebruiken.
3. Haal de groente weer uit de oven en leg ze in de ovenschaal. Laat ze iets afkoelen zodat het beslag er niet omheen stolt. Strooi de gember , kaas, pitten en groene kruiden over de groenten. Sluit af met het beslag. Zet de schotel terug in de oven en stel de temperatuur in op 175 graden. Bak gedurende 30-45 minuten tot het beslag goed gaar is en de bovenkant mooi gekleurd. Gaat dat te snel, dek dan de schaal af met wat folie.
4. Serveer met wat knoflooksaus en salade.

2 opmerkingen:

  1. Dank je Kim. Ja, resten verwerken blijft enorm inspirerend voor mij. Als ik die groentela uitruim heb ik nog geen benul wat voor foto's dat op gaat leveren. Eigenlijk jammer dat er beslag overheen gaat, al die kleuren...

    BeantwoordenVerwijderen