8 februari 2014

Gekneusde aardappelen


Gebakken aardappelen kunnen eigenlijk altijd. Als je schone, liefst zonder bestrijdingsmiddelen geteelde, aardappelen hebt is het nog een stuk simpeler. Het idee om ze te stampen in plaats van te schillen en snijden heb ik ergens op het internet opgedaan, waar weet ik niet eens meer. Ottolenghi bakt aardappelen ook zo geloof ik. Maar je hoeft maar naar de foto's te kijken of je spiegelneuronen dirigeren je alweer naar de eettafel met een vork in je hand. Dit is wel zo lekker.

Royal flush

Over de bereiding hoef ik niet veel te zeggen. Stoom de schoongeboende aardappels in de schil. Neem, dat is wel nog even belangrijk, een lekkere vastkoker liefst met een dunne schil. Roseval of Royal Blush zijn mooie rassen voor dit recept. Maar er zijn ook andere 'normalere' vastkokers die je prima kunt gebruiken. Ik raad je aan om een keer aardappels bij een natuurvoedingswinkel te kopen. In dit soort recepten proef je de kwaliteit van je ingrediënten feilloos.


De aardappelen moeten goed gaar gestoomd zijn, een minuut of 20, zodat ze te kneuzen zijn. Leg ze op een plank en stamp ze net zo dat de schil breekt en dat ze nog een tot twee centimeter hoog zijn. Het is helemaal mooi als je ze eerst kunt laten afkoelen, maar ook zonder afkoelen worden ze prima in de pan.


Verhit gelijke delen olie en boter in een stevige koekenpan en bak je aardappelen om en om. Geef ze de tijd. Als je haast hebt zijn ze na 10 minuten al lekker, maar heb je 20 minuten, dan zou ik ze die 20 minuten ook geven.


Als je aardappelen in de schil kookt voor een ander recept kun je prima een dubbele portie koken om de volgende keer koud vanaf de koelkast gekneusd op te bakken. Succes verzekerd. Ook voor resten is dit dus een goede oplossing.


Zo. Nu snel op pad naar Hilversum. Winterfietstocht naar mijn vader in het verpleeghuis. Zonfoto's zullen het niet worden, maar ik verheug me op de lucht van de bossen van Lage Vuursche. Hopelijk overleeft het fruit de reis..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten