7 december 2013

Vijgen-honing-balletjes


Iets lekkers bij de koffie, daar legde ik laatst op een zeer luxe moment een euro voor neer. Het bleek één enkele vijgenhoning-bonbon te zijn met donkere couverture om een fruitige kern. Erg lekker bij de koffie. Over het algemeen kan het bittere en intense van koffie heel mooi gecomplementeerd worden met iets zoets. Deze balletjes laten zien dat dat prima zonder toegevoegde geraffineerde suiker kan. (Er zit wel wat suiker in de couverture, ik ben geen purist).


Ik denk dat ze zelfs lekker zouden zijn met uitsluitend vruchtsuikers van de vijgen, maar ik nam er wat honing bij. Voor het plakken en voor de smaak, de honingsmaak kwam ook door in de vijgenpuree.


Ik had thuis al vijgen liggen, want een paar weken geleden lag de nieuwe oogst gedroogde vijgen op de markt. Ik kon zelfs kiezen uit de nieuwe Spaanse en Turkse oogst. Deze kleintjes komen uit Spanje. Ze lagen dus al een tijdje te wachten op een goede bestemming, en ik sloeg aan het experimenteren. Ik sneed ze in heel kleine stukjes en gooide ze in de Magimix. Ik vond het wel spannend of het hakken goed zou gaan, maar dat bleek probleemloos.


De vijgen, honing en een lepeltje vanilleextract vormden een mooie puree. Ik liet de puree even opstijven in de koelkast en in de avond haalde ik balletjes van de puree door pure chocolade (72% TonyChocoloney).


Je kunt de balletjes op een rek leggen om te drogen, of op een siliconenbakmat of een andere niet-plak-ondergrond. In het laatste geval krijgen ze een voetje.


Een bakje van deze tractatie is een veilig idee om achter de hand te hebben bij kopjes koffie gedurende de dag of na een diner. Helaas kwamen we er heel snel achter dat ze totaal geen uizonderlijk volwassen smaak hebben. Ook de kinderen vinden ze heerlijk. Volgende keer dus iets met likeur proberen!


Vijgenballetjes
voor ongeveer 25-30 balletjes

100 gram vijgen, in kleine stukjes
2 eetlepels honing
1 theelepel vanille-extract (kan weggelaten of vervangen door een beetje sterke drank)
150 gram donkere pure chocolade

Snijd de vijgen in stukjes en pureer met honing en vanilleextract. Laat de puree op stijven, en haal daarna de balletjes door gesmolten, enigszins afgekoelde, pure chocolade.

Opmerking: Als je wilt dat de balletjes een mooie glanzende laag chocolade krijgen moet je de chocolade terugkoelen op een gladde plaat. Dit heet tempereren en was bij ons in een Sinterklaasweek waarin nog 16 gedichten geschreven en 100 kruidnoten door de chocolade gehaald moesten worden te veel werk. Maar mat smaakten de balletjes ook goed.

Variatie: Veel recepten werken ook met noten, je kan in de machine prima wat amandelen, walnoten of hazelnoten meedraaien. Ook kun je de vijgen vervangen door dadels. Kokos, sesam, er zijn aan je fantasie geen grenzen gesteld. Als je de balletjes in een ander omhulsel rolt, zijn ze makkelijk 100% geraffineerde suiker-vrij te maken.



Ik sluit af met de balletjes waar ik al weken op uitkijk vanuit mijn keukenraam.
Wat kunnen een paar rozebottels toch veel kleur geven aan de herfst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten