18 oktober 2013

Ovenschotel van wintergroentes


Een paar weken geleden kocht ik een mandoline. Veel dingen kan je zonder mandoline snijden, maar toen ik vandaag zat te peinzen hoe ik koolraap, aardappel en zoete aardappel zou kunnen combineren had ik opeens een inval. Het probleem was dat koolraap langzamer gaart dan aardappel, en ik wilde voorkomen dat de koolraap te duidelijk herkenbaar zou zijn. De smaak kan nogal uitgesproken zijn en wordt niet altijd met gejuich begroet hier in huis. Maar als ik hem nou dunner zou snijden zou toch alles in één schotel passen.


Ik waste alle groentes, schilde alleen de koolraap en haalde toen de grote doos met de mandoline te voorschijn. De aardappels sneed ik op 6, de zoete aardappel op 4 en de koolraap op 2 millimeter. Dit kan ook prima met een mes, dan moet je vooral de koolraap heel erg dun snijden. De rest komt niet zo nauw. Verder sneed ik nog een halve grote ui op dezelfde dikte als de koolraap. Gewoon om eens te testen of de mandoline dit aan zou kunnen, zo'n harde verse ui.


Uit de tuin oogstte ik blaadjes in onze Salie-plantage. Die staat daar vooral voor de boter met salie die we bij ravioli serveren, maar hij is zo groot en omvangrijk dat er wel wat overschiet voor lekkere ovenschotels. Ik haalde nog even Ottolenghi erbij, in zijn eerste kookboek staat een ovenschotel van zoete aardappel. Dat gebruikte ik als inspiratie voor het niet schillen van de aardappels en voor het eerst afgedekt droog bakken van de aardappels voordat je pas na drie kwartier de room toevoegt. Ik nam wel veel minder room en verdunde de room die ik had met een gelijk deel melk.

Voor het afdekken gebruik ik de losse bodem van een taartvorm

Het zag er schitterend uit in de vorm. Ik heb niet heel precies gestapeld, maar ik heb bij het vullen van de vorm gezorgd dat de drie stapels op het aanrecht in gelijke mate slonken. Onderop had ik wat salie gestrooid, de rest heb ik ertussendoor verdeeld. Omdat ik al ui had heb ik de knoflook voor de verandering eens weggelaten. Wel heb ik nog een klein beetje olie over de schotel geschonken voordat hij de oven in ging, en ruim grijs zeezout (dankjewel H) er over gestrooid.



Ovenschotel van wintergroentes
(dit gerecht kan ook met andere bol- of knolgewassen worden bereid)

Ingrediënten
150 gram koolraap
400 gram zoete aardappel
400 gram aardappel (ik gebruikte Roseval)
een halve ui
twee eetlepels olie (ik gebruikte druivepitolie)
salieblaadjes naar smaak, of een ander aromatisch kruid zoals tijm of rozemarijn
peper en zout
80 ml room en 80 ml melk

Bereiding
1. Was de groenten, snijd ze in plakjes. De koolraap wat dunner dan de rest. Rangschik ze afwisselend in een ovenschaal die is ingevet en met wat reepjes salie is bestrooid.
2. Zet de schotel bij 175-180 graden hetelucht drie kwartier afgedekt in de oven, schenk er dan de room en melk overheen en laat dit nog een half uurtje verder garen. Al dan niet afgedekt, houd in de gaten hoe snel de vloeistof verdampt en draai eventueel de oven wat lager als het te donker dreigt te worden.

Wij aten deze ovenschotel met tomatensalade en een worstje of burger. De balsamico van de salade vulde de zoete smaken van de ovenschotel heerlijk aan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten