7 oktober 2013

Mosterdgehaktballetjes

 
Vorige week had ik leuk bezoek op de thee. Maura van de Yellow Lemon Tree had twee spannende potjes meegenomen: zelfgemaakte grove mosterd en zelfgemaakte ketchup. Bloggen begint als een eenzame bezigheid maar nu, na een jaar, beginnen de contacten te komen. Het is een fijne verrassing dat bij ons in de buurt veel bloggers wonen.




Ik ging onmiddellijk op zoek naar manieren om de mosterd te gebruiken. Hij was flink scherp maar had ook veel aroma (en nee, niet te veel aroma, Maura..). In het weekend bakte ik een tomatentaart van Clotilde Dusolier. Lekker, met wat aanpassingen (andere groentetopping, andere zaden in het deeg) gaat hij nog eens in de herhaling.



Maar op woensdag had de mosterd eigenlijk zijn bestemming al gevonden: in deze gehaktballetjes. Zelfs jongste, normaal erg kritisch bij ballen, smulde in een mum van tijd zijn bal op. Het gehakt kan wel wat scherpte hebben en je proefde ook mooi de breedte van de mosterdsmaak. Ik had verder de smaakmakers beperkt en echt een eetlepel mosterd op 250 gram gehakt gebruikt. De typische mosterdsmaak overheerste totaal niet, maar de ballen hadden een mooi afgerond aroma.



Maken dus, die mosterd van Maura. Let op bij de toko; vaak is het voordeliger om een heel zakje mosterdzaad te kopen van de importeur voor Indiase voedingsmiddelen TRS, en niet een klein afgevuld bakje. Zowel licht als donker mosterdzaad is in zakjes verkrijgbaar. Je komt ze ook in veel Indiase gerechten tegen, zoals dahl's en curry's. Genoeg kansen om de resten op te maken dus.

Mosterdgehaktballetjes

Ingrediënten
250 gram gehakt (hier: doorregen gehakt van Rijnrund)
1 eetlepel scherpe grove mosterd
een halve theelepel zout of meer/minder naar smaak
peper
een half fijngehakt uitje
wat groen kruiden (4 blaadjes salie en een beetje rozemarijn)
een ei
een witte boterham in melk geweekt
wat paneermeel
wat nootmuskaat
een fijngehakte knoflookteen
Paneermeel voor het paneren

Bereiding
1. Begin in een kom met alle ingrediënten voor de gehaktballen. Ik wacht vanwege de hygiene met het rauwe vlees tot het laatst. Zo beperk je kruisbesmetting van plank en ander keukengerei.
2. Meng alles tot een homogeen geheel. Warm de koekenpan langzaam voor als je een pan met dikke bodem zonder Teflon gebruikt. Vorm kleine balletjes (ik plat ze af) en bak ze om en om in olie of een mengsel van olie en boter. Dit duurt 10-15 minuten.
3. Serveer ze bij de warme maaltijd of koud op brood.

De ketchup van Maura is ook al open, die is zondag bij de tosti gegaan. Dankjewel!

2 opmerkingen:

  1. Aaah wat leuk allemaal om te lezen! Vind het echt heel leuk hoe je mijn mosterd en ketchup bij een recept hebt gebruikt! De balletjes lijken me heerlijk :) zelf maak ik eigenlijk nooit zelf ballen, maar ga ik misschien ook maar eens doen!

    Ik ga volgend weekend verhuizen, dus dan krijgt de keukenmachine een ere plaats! Groetjes, Maura

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Maura, je mosterd vróeg er gewoon om om gebruikt te worden. En die ballen zijn voor ons handig om op voorraad te hebben. Een dubbele voorraad is snel gebakken en ingevroren. Als de ballen het redden tot de vriezer...
    Succes met je verhuizing! Altijd weer veel gedoe...

    BeantwoordenVerwijderen