24 februari 2015

Tempelsoepje: vegetarische noedelsoep


Een heerlijk kommetje vol noedels en groentes waar een smaakvolle bouillon over geschonken wordt. Ik trok de bouillon zelf van kombu en gedroogde paddestoelen, maar een iets snellere versie met klare bouillon is natuurlijk ook lekker.

Op het idee kwam ik door de food blog swap, waar ik dit keer te gast ben bij theanswerisfood.com. Een mooie nieuwe blog, maar ik moest nog een beetje schipperen gezien het aantal recepten. Vaak zoek ik een recept bij wat er in huis is, en dan is soep natuurlijk altijd lekker omdat het daar wat minder precies op de ingrediënten aankomt. Maaike serveert deze soep met kip, wij aten een lichte vegetarische variant.


Omdat veel Japanse ingrediënten als Kombu of Miso niet mogen koken, is het gebruikelijk om de noedels (ik gebruikte Vietnamese rijstnoedels) apart in gezouten water te garen. Ook de bleekselderij en wortel, toevoegingen van mijn hand, blancheerde ik even in gezouten water. Gebruik je hetzelfde water, gaar dan eerst de groenten en daarna pas de noedels. Het zetmeel in het water vertraagt de garing van groenten.


Uit het groentepakket van Beterbio haalde ik de laatste champignons en deze heerlijk smaakvolle snijbiet. Ik sneed ze fijn en ze konden zo het kommetje in, want voorgaren is bij deze groentes niet nodig. Zo ligt dan alles op de bouillon te wachten.


Als je bouillon gezeefd is kun je hem verder op smaak brengen. Net hoe oosters je wilt. Miso, shoyu, een druppeltje sesamolie, gewoon zout, misschien zelfs een bouillonblokje. Zelf wil ik de kombu-smaak liefst zo puur mogelijk houden. Ik kom nu al bijna dertig jaar in de keuken van mevrouw L, de Japanse moeder van mijn goede vriendin M. Dus als ik een keer een Japanse smaak in mijn keuken heb, dan vermijd ik tierelantijnen.


En dan is je snelle lunch of lichte diner al klaar: giet de bouillon over je kommetje, laat de boel even doorwarmen, en serveer!


Vegetarische noedelsoep
voor twee personen

1 blad kombu
wat gedroogde paddestoelen
een stengel bleekselderij en een stukje wortel
100 gram noedels naar keuze
2 bladeren snijbiet of paksoi of chinese kool
3 champignons
shoyu, miso of zout naar smaak
wat lente-ui en rode peper

1. Verwarm een krappe liter water met de kombu en de gedroogde paddestoelen. Laat dit 20 minuten trekken, maar niet koken.
2. Snijd alle groentes naar wens. Breng een pan water met wat zout aan de kook.
3. Blancheer harde groentes zoals wortel of bleekselderij enkele minuten, gaar daarna de noedels in hetzelfde water. Zeef de kombu-bouillon en breng op smaak.
4. Vul een kommetje met wat noedels, wat geblancheerde groentes en wat snijbiet en rauwe champignons. Giet de bouillon eroverheen en maak af met rode peper en lente-ui.

Maaike, bedankt voor de inspiratie en veel succes met je blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten