21 januari 2014

Spinazie-prei-bechamel


Deze combinatie komt uit het kookboek "Three good things" van Hugh Fearnley-Whittingstall, dat sinds kort ook vertaald in de winkel ligt. In de Guardian op internet kun je wat recepten nalezen. Eerder al noemde ik het boek, bij een bietensalade. Het blijft een schatkist vol goede en snelle ideeën. Het mooie aan de recepten is dat ze erg simpel zijn én dat het toch nog anders smaakt dan je zelf had gedacht. Dan ik zelf had gedacht moet ik misschien zeggen.

Even de melk 'infuseren'; zonder recept zou ik deze stap overslaan, maar het rook heerlijk!
In dit geval was ik weer met de obligate bladgroente thuisgekomen van de markt. Ik zoek telkens naar nieuwe mogelijkheden om andijvie of spinazie of andere aanverwanten in het menu te verwerken. Dit recept was echt een succes. Het mooie is dat de spinazie in de combinatie goed herkenbaar blijft, maar dat het geheel veel harmonieuzer en minder metalig smaakt dan spinazie in zijn pure vorm. De spinazie krijgt bijna iets romigs.

De prei lijkt nog wat hard na acht minuten, maar uiteindelijk komt het precies mooi uit. Niet langer smoren dus.
In het recept gaat half zo veel spinazie als wanneer ik het puur serveer, daarom hebben we later in de week nog een andere combinatie uit het boek gebruikt: Linzen-spinazie-aardappel in de vorm van een curry. Was ook een groot succes. Een laatste opmerking: eigenlijk is dit recept de terugkeer van groente met een papje, maar dan wel in de meest glorieuze vorm denkbaar.

Spinazie-prei-bechamel

Ingrediënten
250 ml melk
1 laurierblad
1 stuk ui (ik nam een kwart, in plakken)
1 grote prei (300-400 gram)
250 spinaziebladeren
2 el olijfolie
1 el roomboter
2 el bloem
zout, peper en nootmuskaat

Bereiding
1. Breng de melk aan de kook met laurierblad en ui. Zet het vuur uit en dek af met deksel.
2. Was de spinazie en laat slinken met aanhangend vocht. Giet af en leg op een bord, druk goed het vocht eruit.
3. Was de prei, snijd in ringen en bak aan in de olie en boter. Dek de pan af en laat de prei 8 minuten smoren. Strooi dan de bloem over de prei, roer even goed rond zodat de bloem gaart, en voeg de melk in etappes toe door een zeef. Roer tot een saus en laat even aan de kook komen.
4. Voeg de spinazie toe, breng op smaak en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten