27 januari 2014

Chai masala


De winter is dit jaar niet zo streng geweest, maar toch hadden we zaterdagmiddag een fijn opwarmertje aan deze chai. De combinatie van specerijen, gember en zwarte thee geeft net even een tikkie waardoor je wakker door de middag komt.


Het recept vond ik bij het blog foodbandits van Suus, die deze maand mijn food blog swap uitdaging vormt. Suus heeft een prachtig vormgegeven site met heel veel aandacht voor de verzorging en het detail. Met deze chai, en dan ook nog dadelballetjes voor de jongens, was het voor mij weer een succesvolle swap. En inmiddels heeft ze soba-noedels op haar blog staan die ik snel wil gaan maken!


Voor chai wordt water verhit met specerijen, die langzaam hun smaak kunnen afgeven. Als het kookt voeg je melk toe, en als het mengsel dan 100 graden is zet je het uit zodat je er een paar minuten zwarte thee in kunt laten trekken. Even zeven en klaar is je chai! Ik heb hem niet tijdens de bereiding gezoet omdat de smaken erg verschillen in ons huis. Ik bleek hem uiteindelijk lekker te vinden zonder iets erin, terwijl de multiman er een stevige lepel suiker ingooide. De kinderen hingen ertussen, maar vonden het wel heerlijk. Zij hadden een paar uur op een winterse (en dus totaal verlaten) tennisbaan gestaan. Dan heb je wel een opwarmertje verdiend!


We hebben de afgelopen maand een aantal keer geëxperimenteerd met dit recept. Met rijstmelk (Ricedream, afkomstig uit een zending van fabrikanten, dus een gesponsord ingrediënt) vond ik de chai eigenlijk lekkerder dan met volle melk. In drank hoef ik niet zoveel voedingswaarde. Je kunt ook nog met de verhoudingen spelen, dus als je normale volle melk gebruikt zou je de hoeveelheid melk kunnen verminderen of magere melk kunnen gebruiken. Verder mocht het van mij wat pittiger, dus ik heb de hoeveel gember verhoogd. En de laatste keer heb ik ook nog andere specerijen toegevoegd zoals anijs, steranijs en kruidnagel. Het is een ideaal recept om helemaal naar je eigen smaak te verbouwen.



Chai Masala
naar het recept van Suus van foodbandits

Ingrediënten
2 cups water
een halve tot een hele kaneelstengel
2-10 kardamompeulen
een goede duimbreed gember, geraspt
wat peperkorrels
eventueel naar smaak nog steranijs, piment, kruidnagel, anijs- of venkelzaad
(van alles maar een beetje, en niet meer dan één kruidnagel)
1-2 cups plantaardige melk of koemelk
Per 2 cups vloeistof een theelepel zwarte thee
suiker of honing naar smaak

Bereiding
1. Rasp de gember, kneus de kardamom en overige specerijen. Verwarm het water met de specerijen.
2. Als het water kookt kun je de melk toevoegen. Wanneer het mengsel wederom aan de kook komt de zwarte thee toevoegen en het geheel van het vuur drie minuten laten trekken.
3. Door een zeef gieten en zoeten naar smaak.

Tips
- 2 cups water en 2 cups melk levert twee grote mokken of drie normale porties op. Als je alleen bent is een portie van 1 cup water en 1 cup melk, ruim 400 ml, al aan de ruime kant.
- dit is echt een recept om mee te experimenteren. Zowel de verhouding melk-water als de hoeveelheid en verhouding tussen specerijen is heel makkelijk te veranderen en levert iedere keer weer een andere chai op. Ga op zoek naar je eigen favoriet!
- een theïnevrije of -arme variant levert een lekker drankje voor kinderen op, met een fractie van de calorieën van chocolademelk. Gebruik daardoor theïnevrije thee, rooibosthee of laat het toevoegen van thee helemaal weg.


Drie blije musketiers gingen na deze opwarmronde weer snel de tennisbaan op. Ideaal!

3 opmerkingen:

  1. Wauw Sophie wat onwijs leuk geworden zeg, dank je wel. Grappig ik vond de chai juist te pittig, smaken verschillen inderdaad :) En welke noten of zaden heb je gebruikt voor de kokos-dadelballetjes?

    Liefs Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Suus, misschien heb ik een andere gemberduim? ;-) Jij bedankt voor de inspiratie!
    De dadelballetjes heb in twee varianten gemaakt. Een met amandelen, sinaasappelschil en Cointreau. Voor een vriendinnenetentje. Toen de kinderen ook wilden eentje met sesam en sinaasappelschil. Niet helemaal geraffineerde suiker-vrij dus.

    BeantwoordenVerwijderen