17 november 2013

Spaghetti met ansjovis, kappertjes, knoflook en chilivlokken


In de Italiaanse keuken draait alles om de basisingrediënten. Toen mij een luilekkerland van Italiaanse delicatessen in het vooruitzicht was gesteld twijfelde ik dan ook niet lang. Op zaterdagochtend stapte ik op de fiets en reed door de mist onze provincie uit, Gelderland in.


Eerst met het pontje over de Lek. Ik denk dat ik hooguit 10-20 fietsers ben tegen gekomen op die 40 km. Ongelofelijk rustig was het. Het leek wel die tocht van Pluk van de Petteflet door een mistig rivierenland op zoek naar de kluizenaar (denk aan de Heen en Weerwolf van Annie M.G. Schmidt).
 

Ik was door een vriendin uitgenodigd om mee te gaan naar een geheim adresje in Hedel waar een groothandel ook aan particulieren verkoopt. Een familiebedrijf, koud, op het oog rommelig, maar er staat me toch een partij lekkere dingen bij elkaar! We hadden een heel gezellige middag, afgerond door het obligate kopje espresso bij het afrekenen.


Eenmaal thuis werd ik helemaal blij van het stapeltje lekkernijen op het aanrecht.  Zo kwam ik op het idee om deze gouwe ouwe weer eens af te stoffen. Het is een simpele saus met alleen maar basisspullen die ieder Italiaans huishouden standaard in huis heeft. Als je er nog uien en/of olijven aan toevoegt krijg je spaghetti alla puttanesca, maar wij hielden het nog eenvoudiger. Overigens, als je gaat zoeken vind je tegenwoordig puttanesca-recepten met een enorm lange lijst ingrediënten. Citroen heb ik langs zien komen, tonijn, kaneel, sjalot, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook lekker allemaal, maar niet meer simpel.

Kappertjes, chilivlokken, ansjovis, knoflook
In een minuut of tien tover je uit de basisspullen deze saus. Dat wist ik al, want ik ken dit recept uit mijn studententijd. Het werd voor mij op speciale momenten gekookt door een zeker iemand... en vanavond zat ik met die zekere iemand aan de aan tafel met onze twee kinderen en het beste buurvriendinnetje. Een mooi vervolg op die eerste keer in Groningen ooit, meer dan twintig jaar geleden.


Je smelt de ansjovis een paar minuten in de olijfolie, fruit de overige ingrediënten even mee en blust met stukjes tomaat. Even laten doorkoken, en klaar is je saus. Wij gebruiken bij voorkeur wat dunnere spaghetti, maar ik denk dat het type pasta niet essentieel is. Ik las zelfs een kok die bij voorkeur volkorenspaghetti gebruikt voor dit recept, omdat de solide structuur beter stand houdt tegen de stevige smaken in de saus. Kortom, probeer het een keer uit!


Spaghetti met ansjovis, kappertjes, knoflook en rode peper
voor twee volwassenen 

Ingrediënten
3 el olijfolie van goede kwaliteit
3-4 ansjovis in kleine stukjes
2 knoflooktenen, fijngesnipperd
1-2 theelepels gedroogde chilivlokken
2 eetlepels kappertjes, een beetje gehakt
150 gram tomaten in blokjes of een half blik tomatenblokjes met sap
2 eetlepels platte peterselie gesnipperd, of andere groene kruiden naar keuze
200 gram spaghettini of spaghetti, gekookt volgens de aanwijzingen op de verpakking

Bereiding
Verhit dan de olijfolie in een wijde pan. Laat de ansjovis er 2-3 minuten in smelten. Fruit daarna zachtjes de gesnipperde knoflook tot deze licht gelig kleurt, hooguit een paar minuten. Kijk uit dat je de knoflook niet zo hard bakt dat hij bitter wordt. Voeg de chilivlokken en kappertjes toe, roer alles wat om en voeg dan de tomaat toe. Laat alles nog een paar minuten koken. Serveer met wat groene kruiden, zout en peper. Eventueel wat parmesaan, maar die vond ik overbodig.

Opmerking
Deze saus is prima in te vriezen. De bereiding is echter zo simpel dat je hem klaar kan hebben in de tijd dat je de spaghetti hebt gekookt. 


Het gotische kerkje van Tricht, een wonderlijke verrassing in de mist tussen Culemborg en Geldermalsen. Opeens torent het uit boven het landschap op een oude oeverwal van de Linge.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten