18 maart 2015

Snelle poon



Poon is een heerlijke vis. Vol smaak, lekker vlees. Helemaal als je hem op de graat bereidt. Mijn moeder maakte hem vaak en als je opgroeit met botjes en graten dan besef je niet dat poon heel veel kleine fijne graatjes kan hebben. Dan denk je gewoon ha, lekker, poon!


Maar goed, heb je ze gekocht en al dan niet zelf schoongemaakt dan kan je er heel veel mee doen. Ik laat hier even zien hoe ik ze gebruik als ik heel weinig tijd heb. Een heel basale bereiding. De vis heeft al smaak, je vult zijn buik met de smaakmakers die bij de hand liggen, en eigenlijk bereid je ze dan net als 'potstickers': bak ze kort aan, blus met vloeistof, deksel erop en vijf minuten laten stomen. 


Bij de vulling heb ik nu peterselie, ingelegde citroen en knoflook gebruikt. Verse citroen, gewoon schijfjes, kan natuurlijk ook. Dille ligt voor de hand. Lente-ui, ook lekker. Of meer de Aziatische kant op met rode peper en gember.


Sommige gezinsleden prefereren vis zonder graten. Daarvoor pluk ik de filets na de bereiding. Even goed overal langslopen met je vingers, dan vis je de meeste graten er wel uit. Zelf heel eten is veiliger want dan zie je waar je zit in de anatomie, en dan weet je beter waar je graten kunt verwachten.

Snelle poon uit de pan

Ingrediënten
voor twee personen

500 gram poon, kop eraan ingewanden eruit
wat citroenschijfjes(vier) of ingemaakte citroen (een eetlepel)
een flinke hand platte peterselie of dille
een knoflookteen (ik had roze knoflook)
wat geklaarde boter
scheutje witte wijn (30-50 cc)
evt. wat ijsblokjes visbouillon en blokjes roomboter

Bereiding
1. Maak de vis schoon en hak knoflook, ingemaakte citroenschil en peterselie fijn. Vul de buik van de vissen met dit mengsel.
2. Verhit een koekepan met goed sluitend deksel en smelt er wat geklaarde boter in. Leg de vissen op hun buik in de pan. Laat ze even bakken en giet dan de witte wijn in de pan. Even de alcohol laten verdampen, dan de deksel sluiten, vuur laag.
3. Na vijf tot acht minuten controleren of de vis helemaal door is op het dikste punt bij de rug. Hij moet makkelijk loslaten. Heel serveren of even snel fileren voor de gratenhaters. Eventueel de pan blussen met een paar ijsblokjes visbouillon, even zwenken, en monteren met wat koude boter voor een snelle saus.

Winterberg, februari 2015

Een laatste opmerking: bij de aankoop van vis let ik altijd op duurzaamheid. Dat kan lastig zijn. Ik heb de optie om in twijfelgevallen naar een viswinkel ("Fishes") te gaan waar je zeker van je zaak kunt zijn. Poon is vaak bijvangst, dat maakt het nog lastiger. Ik vind wel dat er momenteel erg veel kleine visjes aangeboden worden, dan vraag ik me af of er genoeg kunnen doorgroeien. Lastige materie. Mocht je geen duurzame viswinkel in de buurt hebben, dan kom je op internet wel een hoop aan de weet. En laat je niet helemaal van die vis afhouden, dat zou zonde zijn!



1 opmerking:

  1. Poon en wijting zijn mijn lievelingsvisjes. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan en papillote bereiden. Beetje kruid, wat citroen, of met een chermoula. Duurzame vis kopen is idd een moeilijk verhaal aan het worden. Gelukkig kan ik mijn vishandelaar in Yerseke hierin volledig vertrouwen. Lijngevangen zeebaars is daar ook echt lijngevangen. En ondermaatse vis, tja, hij is dan toch al gevangen, dus kan je hem net zo goed opeten.

    BeantwoordenVerwijderen