20 maart 2015

Recensie buurtsuperkookboek van Marianne Meijerink


Ik haal zoveel heerlijks bij de Turkse, Marokkaanse en Perzische winkeliers in mijn omgeving. Ik zou werkelijk niet weten hoe mijn keuken er zonder hun producten uit zou zien. Voor dit blogje ben ik even mijn archief van 2014 ingedoken - na een paar mappen had ik al meer productfoto's dan vingers aan mijn handen. Spullen die ik vaak alleen maar gekiekt heb omdat ze er zo mooi bijlagen. Voor de blog was het niet eens nodig.


Toch kan het best een stap zijn om bij een buitenlandse buurtsuper naar binnen te gaan. Het ziet er anders uit, de producten zijn anders verpakt en niet altijd is duidelijk in hoeverre de spullen vergelijkbaar zijn met wat je in je eigen winkels normaal koopt.


In dat gat is Marianne Meijerink gesprongen. Het buurtsuperkookboek geeft je een compleet overzicht van alles wat er bij de Turk of Marokkaan ligt of kan liggen. Ideaal om van te voren te lezen bij het opstellen van je boodschappenlijst. Maar ook erg handig als je lukraak wat zakken uit de schappen hebt getrokken en eenmaal thuis toch met wat vraagtekens zit.


Ik doe dat best wel vaak trouwens. Zakken meenemen en dan thuis kijken wat ik ermee kan. Internet kan een hulp zijn, afhankelijk van het type product, maar dit boek geeft je een vlot overzicht met een duidelijke opbouw. In het eerste gedeelte komen alle producten per productgroep aan bod, en in het tweede gedeelte volgen daar recepten bij.


De recepten komen mij zeer vertrouwd voor omdat ze heel erg vanuit de ingrediënten samengesteld zijn. Precies zoals ik het zelf ook het liefste doe. Vanuit de simpelheid op zoek gaan naar de allerbeste bereidingswijze zodat je het pure product echt kunt leren kennen. Vanuit die kennismaking zul je daarna zelf gaan variëren, maar vaak is het een barriere om zomaar iets nieuws te maken met iets waarvan je de basis-warenkennis nog niet hebt.


Kortom, ik kan het boek alleen maar aanraden. Het geeft je net dat laatste duwtje. Al die mensen die wel een mooie buitenlandse buurtsuper in de buurt hebben maar die daar nog niet binnenstappen zijn met dit boek optimaal uitgerust. Je kunt het van te voren raadplegen om op nieuwe ideeën te komen of juist achteraf om je aankopen te leren kennen en verwerken.


Het boek ligt in een heel rijtje winkels in Amsterdam, binnenkort ook daarbuiten, en het kan besteld worden. Zie voor meer informatie de website http://buurtsuperkookboek.nl.

Voor de Utrechters mijn rijtje favoriete winkels:
Supermarkt Hoograven aan de Goylaan
Hira aan het Smaragdplein
Sweet Green aan de Ina Boudier Bakkerlaan
Persepolis aan de Twijnstraat

(Ook in andere stadsdelen van Utrecht wemelt het van de goede winkels, dit is even een rijtje in mijn directe omgeving.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten