4 maart 2015

Duimkoekje Spelt-hazelnoot-pruim


Dit zijn koekjes die anders smaken dan ze eruit zien. Nog veel lekkerder. Terwijl ze er al best lekker uitzien. Het zijn koekjes die mij een blogwritersblock bezorgen. Echt. Er valt zoveel over te zeggen. Maar waar te beginnen? En wat voor naam geef ik ze? Daar ben ik nog steeds niet over uit.


Bij Lottie and Doof, een prachtige blog, las ik dit recept voor "50/50-Sablés" alweer ruim een jaar geleden. Ze zijn afkomstig uit het kookboek La Tartine 3, waarin het bakken met volkoren meel en volwaardige producten wordt behandeld. De basis van een zandkoekje wordt verrijkt doordat er geen witte bloem wordt gebruikt maar een combinatie van gemalen noten en volkoren meel. Zowel volkorenmeel als noten hebben natuurlijk veel meer smaak en karakter dan witte bloem. Voor de structuur hebben ze geen nadeel. Het klinkt zo logisch! En spannend ook.


Afgemaakt wordt het koekjes vervolgens, desgewenst, met een beetje jam. Nou had ik net zelf pruimenmoes ingekookt, een enorme klus omdat je er eigenlijk erg droge pruimen voor nodig hebt, en dat waren mijn pruimen niet. Ik heb ze dus eindeloos ingekookt om iets te krijgen wat leek op het pruimenmoes uit Sleeswijk-Holstein dat ik kende uit mijn jeugd. En ja, dan zoek je een speciale bestemming voor die pot natuurlijk. Ik bewaarde hem in de koelkast omdat het suikergehalte door al dat water niet hoog genoeg was geworden.


Het recept voor 50/50 Sablé's suggereert heel verschillende combinaties van noten en volkoren meelsoorten. Bijvoorbeeld cashew met boekweit of walnoot met rogge. En dan kan er dus nog een jam naar keuze bij. Nou ja, ik heb dus een jaar rondgelopen met dit recept in mijn hoofd en die pot in de ijskast. Toen kwam de dag, een zondag, en moesten de koekjes worden gemaakt met wat er in huis was. Spelt en hazelnoot.


Het oorspronkelijke recept suggereert om eventueel met enkele eetlepels water nog een wat vaster deeg te maken, zodat je het in twee rollen kunt vormen. Ik koos ervoor om niets extra toe te voegen en het deeg gewoon zoals het was in stukken te delen. Met wat water erbij wordt het waarschijnlijk wel makkelijker. Zeker als je koekjes met een jam-gat wilt maken. Die vormde ik nu met de hand en kneedde ze weer wat bij elkaar als het erg kruimelde.


Ik bakte ze zonder bakpapier omdat mijn blikken inmiddels zo veel gebruikt zijn dat de koekjes zonder problemen loskomen van een licht ingevet bakblik. Houd de tijd goed in de gaten! Een deel van de koekjes vormde ik zonder gat, voor eventuele jam-haters. Algauw bedacht ik dat ik ze ook gewoon vierkant kon laten. Dat scheelde weer werk, en het levert een prachtig koekje op voor bij de espresso of thee. Daar houd ik van, zoiets kleins lekkers waarmee je dat kopje koffie net van wat luxe kunt voorzien.


Het vullen ging eigenlijk heel simpel. Ik vond het wel lastig om het een beetje netjes te doen. Vooral door de pruimenvelletjes.


En dan komt het moment. Ze zijn net wat afgekoeld. Ik bekijk de opbrengst keurend en bedenk dat nu toch echt het moment is gekomen om te proeven. Eerder al bakte ik hazelnootkoekjes met olijfolie en zout en peper, en ik bezag deze oogst dan ook een beetje argwanend. Wat kan een 50/50 Sablé nou nog toevoegen?


Ja en hier zit ik dus weer met die blogwritersblock. Want man man, wat zijn ze lekker! Knapperig, vol van smaak, alles harmonieert met elkaar, het zout piept net nog om de hoek, de pruim vleit zich in de hazelnoot en spelt. Nou ja. Proeven mensen. Eerst bakken. Snel bakken. En dan proeven. Dit recept levert twee blikken op, ongeveer 50-60 koekjes. Met of zonder jam. Kies de noot en het meel die je aanspreken en duik de keuken in. Ik weet het, ik zeg het vaker. Maar dit keer meen ik het echt!

Duimkoekje spelt-hazelnoot-pruim

Ingredienten
180 gram hazelnoten

180 gram lichtgezeefde speltbloem of speltvolkorenmeel
130 gram suiker
1/4 theelepel fijn zout

130 gram boter

150-200 gram jam of moes

Bereiding
1. Rooster de noten ongeveer tien minuten in de oven bij 175 graden. Laat ze wat afkoelen, verwijder zo nodig wat van de schillen en maal ze fijn.
2. Meng in een kom het meel, de suiker en het zout. Voeg de hazelnoten en de zachte boter toe en kneed met je vingers een enigszins samenhangend deeg.
3. Snijd het deeg in ongeveer 50 even grote stukken. Dat kan door eerst rollen te vormen. Is je deeg erg brokkelig, dan kun je ook een rechthoek platduwen op het aanrecht.
4. Vorm bolletjes en zet ze op een ingevet bakblik. Wil je ze vullen, duw dan duim in het midden en kneed de koekjes zo dat ze allemaal een inham hebben met een randje eromheen. Je kunt ze even terugkoelen voor het bakken om de kuiltjes goed te houden.
5. Bak de koekjes 10 minuten bij 175 graden. Als ze nog een beetje bleek zijn, mag het nog een minuutje of twee langer. Zet ze voorzichtig over op een rooster en vul ze desgewenst met jam.

PS Een goede naam heb ik nog steeds niet gevonden, zoals jullie zien. Half-half-zandkoekje? Pruimenduim? Spelthazelnootverrassing? Het Koekje Zonder Naam?

Sneeuwklokjes 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten