2 januari 2013

Lunchsalade "Verstandige Lunch"


Vandaag een keer geen hoofdmaaltijd. Dit is mijn Verstandige Lunch. Deze verstandige lunch heeft alleen maar voordelen, maar daarnaast is ie ook nog gewoon lekker. De voordelen zijn: - je krijgt meer groente binnen; - je wordt niet duf van de middagse broodmaaltijd (ik word daar duf van namelijk); - je groentela blijft verschoond van kleine restjes. Eerlijk gezegd val ik ook nog eens af als ik structureel deze Verstandige Lunch gebruik. Maar dat zou persoonlijk kunnen zijn. Net als die dufheid die niet optreedt. De verhoogde groente-inname en de opgeruimde groentela zijn wel voordelen die voor iedereen gelden.

Witlof, wortel, tomaat, komkommer, linzen, minimozzarella, linzen
Hoe maak je zo'n lunchsalade? Om te beginnen zorg je bij de wekelijkse markt/winkel/boerderij-ronde dat er voldoende groente in huis is. Bewaargroentes zoals wortel, knolselderij en kool gebruik ik voor verschillende gerechten. Witlof koop ik vaak speciaal met het oog op deze salade omdat het mooi afgepast is en makkelijk te bewaren is. In de zomer heb ik ook nog tomaat, komkommer en paprika in huis. Soms een doos met slablaadjes als basis voor die week, en tegenwoordig hebben we pluksla in bakken aan de schutting hangen.

Little gem sla, wortel, komkommer, tomaat, paprika, linzen, Hüttenkäse
Ik combineer in de winter meestal een witlofstronkje in plakjes (schijfjes?) met kleine hoeveelheden van andere groentes. Witte kool bijvoorbeeld vind ik rauw te scherp als basis voor een salade, maar een kleine hoeveelheid kan prima. Verder nog wat creatief combineren om zuur (tomaat), zoet (wortel), bitter (witlof of radicchio) en dergelijke in balans te krijgen. Voor het scherpe is dan die witte kool.
Witlof, wortel, komkommer, rode kool, bietjes, walnoten
Voor het zout is er een simpele oplossing. Ik voeg meestal nog een laatste ingrediënt toe dat wat meer eiwit of vet levert. Dat kan avocado zijn, maar ook kaas, of linzen uit blik, of noten. Heel soms een restje koud vlees. Vaak is dan het zoutgehalte al geregeld. Voor zover nodig zout ik nog bij, wat peper, en dan olie en azijn. Die azijn is wel een verhaal. Het is meestal heel dure balsamicoazijn. Aanvankelijk een fles die ik voor de verjaardag van de multiman had gekocht, maar ik ben al terug geweest voor meer....

In de zomer maak ik soms aan met citroensap, verse kruiden en een meer neutrale olie. Als ik een vriendin op bezoek krijg volsta ik vaak met wat lichtere sla, wat tomaat en avocado. Dan maak ik hem wat minder rauwkostachtig. Afhankelijk van wie er op bezoek komt natuurlijk.

Lunchsalade "Verstandige Lunch"

I Een stuk of vijf van de onderstaande groente-opties:
Stronkje witlof
stukje geraspte winterwortel
kleine tomaat
stukje komkommer
wat slablaadjes  
wat rucola
stukje koolrabi
stengel bleekselderij
stukje witte kool
stukje rode kool
wat geraspte knolselderij
een restje gegaarde groente uit de koelkast
(bietjes, courgette, pompoen, snijbonen etc.;
in de oven geroosterde groentes lenen zich goed,
maar gestoomd kan ook.)

II Een of twee extra's
wat noten
wat gekookte linzen (kan uit blik van Bonduelle)
wat kaas
eetlepel Hüttenkase
stukje avocado

III Aanmaken met
goede koudgeperste olie
balsamicoazijn of goede wijnazijn of citroensap
eventueel verse groene kruiden
peper&zout


Een smakelijk 2013 gewenst!


Voor de liefhebbers: mijn totale Verstandige Dagmenu:
- ontbijt: havermoutpap of boterham met kaas
- 10 uurtje: stuk harde rauwe groente (wortel, witte kool, bleekselderij, koolrabi)
- lunch: Verstandige Salade en een boterham met hartig beleg, grapefruit
- 15 uur: cracker met kaas of klein bakje muesli, nog wat fruit of groente
- avondmaaltijd: gewoon met de pot mee

Overdag veel drinken, water en kruidenthee, en suiker mijden.

Voor meer ideeën voor lunchsalades in de zomer kun je mijn vervolgblogje lezen.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen