5 juli 2019

Aspergeschotel


Best snel nog, ondanks het voorkoken, lekker fris en zomers, met beetgare asperges en een fijne balans tussen romig en fris. Met wat pep van het uitje en een goede ondersteuning voor de seizoenssmaken van nieuwe aardappels en verse asperges. Als je tijd hebt voor het schillen dan kost deze schotel niet al te veel bereidingstijd verder.



Bij mij werd enigszins op de rem getrapt deze week, ik moet het even wat rustiger aan doen. Dus ik kocht twee kilo asperges en twee kilo tuinbonen op de markt. Zo had ik de garantie dat ik twee avonden lekker lang en rustig in de keuken kon werken. De asperges waren moeders mooiste niet, dus daar zat extra veel schilwerk aan. Leuk om dan te zien hoe vers en sappig ze wel kunnen zijn, ook al zijn ze wat krom en hier en daar groen, paars of zelfs bruinig.


Ik moest echt op tijd weg, dus ik zocht snel wat recepten voor een aspergeschotel. De inspiratie combineerde ik met een rest gekookte aardappelen en een restje ricotta, zo ontstond deze schotel. Om zes uur stapte ik weer op de fiets om mijn vader uit het ziekenhuis te halen. Een ideaal maaltje als je geen tijd hebt om uit te buiken. Ik vind vooral de net-gare asperges erg lekker op deze manier, en doordat je ze in stukjes snijd zijn ze ook veel makkelijker eetbaar.

Negatief opnieuw gescand door schoonvader W, ik gok (na)zomer 1927

Wat is het dan fijn dat nicht M, die toch al mijn vader wilde bezoeken, mee hielp zodat we papa veilig terug kregen op de Zandzee. Een lange lichte avond, zoeven door het Gooi, terug op het honk. Mooi om papa weer tussen zijn eigen spullen in zijn eigen omgeving te zien. Kostbare dagen. Een kostbare zomer.

Aspergeschotel uit de oven

Ingrediënten
1,5 kilo asperges van de markt (ik had 2 kilo lage kwaliteit)
rest gekookte (nieuwe) aardappels, 500 gram, in blokjes
wat lente-uitjes in stukjes
half bekertje slagroom (125 ml)
half bakje ricotta
2 eieren
nootmuskaat naar smaak
zeezout
wat peterselie gesnipperd
100 gram geraspte oude kaas

Bereiding
1. Schil de asperges, snijd het onderste stukje af. Verdeel ze in stukjes van 3-4 cm. Kook ze 5 minuten. Verwarm ondertussen de oven voor.
2. Meng de gekookte stukjes asperges, de aardappelblokjes en de lente-uit in een ingevette ovenschaal. Breng op smaak met zout en peper. Overgiet met het mengsel van slagroom, ricotta en nootmuskaat en werk af met de geraspte kaas.
3. Bak/gratineer 20 minuten in de oven tot er een goudbruin korstje is ontstaan en de vulling gaar bubbelt. Eet met tomatensalade als lichte zomermaaltijd.

Opmerkingen
- ik kien de hoeveelheden altijd zo uit dat ik een pan asperge-kookvocht en 150-200 gram gekookte asperges overhoud voor een snelle aspergesoep de volgende dag. 
- je kunt prima andere typen zuivel in andere verhoudingen gebruiken, zoals wat blauwschimmelkaas, creme fraiche, 10% yoghurt of mascarpone. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten