14 maart 2014

Aspergesoep

 
Asperges - ze zijn er weer. Twee weken eerder dan andere jaren, vertelt de teler Custers in het filmpje van de Limburgse omroep. Op de markt zag ik op acht maart alweer alle soorten liggen. Ik ging voor een zakje koppen om eerst maar eens met een soep te beginnen.


Heerlijk in het middagzonnetje zat ik de waanzinnig verse en knapperige asperges schillen. Ik was echter niet alleen. Mickey de buurkat houdt van van aardappels en broccoli, dat wisten we al. Nu bleek hij ook een enorme belangstelling en smaak voor asperges te hebben.


Mijn aandacht kon echt geen seconde verslappen. Er hoefde maar een ministukje op de grond te vallen of Mickey ging er als een idioot achterna. Opstaan en naar het huis lopen om de camera te halen was ondenkbaar. Gelukkig was er een hulpvaardige zoon in de buurt, zodat Mickey nu vereeuwigd is op aspergejacht.


De schillen en de onderkanten gaan meteen de pan in voor bouillon. Als je van hele asperges soep kookt kun je ze eerst heel laten voor het koken. Je kookt ze dan in het vocht waar de schillen nog in blijven liggen. Nu had ik allemaal onregelmatige stukjes, dus ik sneed ze meteen in gelijke stukjes en gaarde ze in de gezeefde bouillon.


En dan is de keus: pureren of bechamel. Ik ging dit keer voor binden niet door het pureren van een gedeelte van de asperges, maar voor een bechamel met boter. Die romige smaak past zo mooi bij de typische aspergesmaak. Een klein scheutje room maakte de soep helemaal af. Op een mooie lente!


Aspergesoep van aspergepunten

Ingrediënten
500 gram aspergepunten (of gewoon asperges)
een flinke eetlepel boter
een flinke eetlepel bloem
zout en peper

Bereiding
1. Schil de asperges en snijd een stukje van de onderkant. Leg de schillen en stukjes in een pan en zet ze onder water met ongeveer 750-1000 ml water. Trek er een kwartiertje bouillon van. Snijd de bovenkanten van de asperges in kleine regelmatige stukjes.
2. Smelt de boter en voeg de bloem toe. Roer even door en voeg dan de bouillon in scheutjes toe tot je een dunne gebonden soep hebt. Kook de stukjes asperge even mee. Als de soep nog even staat is vier minuten al genoeg. Als je meteen gaat serveren iets langer, misschien zeven minuten. Blijf proeven want het is zonde om je eerste asperges te zacht te koken! Schenk eventueel nog een klein scheutje room door de soep, breng op smaak met zout en peper, en dien op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten