26 december 2015

Ausstecherle - koekjes met greinsuiker


Ieder jaar komen er kerstkoekjes bij op mijn blog. Eerder blogde ik de koekjes die rond eerste en tweede advent worden gebakken, en nu zijn we gevorderd tot de laatste week voor kerst. Dan zijn namelijk de roomboterkoekjes aan de beurt. En boy oh boy, dit zijn roomboterkoekjes met de Grote R van Roomboter!


Omdat er in deze periode ook nog koekjes op schuimbasis worden gebakken wordt vaak een deel van het ei vervangen door eigeel. Zo sparen we de eiwitten op (in porties van maximaal twee, vandaar een kop met eigeel en twee kopjes met eiwit) voor Zimtsterne, chocoladeschuimpjes en hazelnootschuimpjes. De laatste twee moet ik nog bloggen. Overigens wordt het roomboterkoekje ook nog rijker en voller van smaak als je eiwit door eigeel vervangt.


Het deeg laten we minimaal een uur rusten. Een nacht kan ook. Doe wat je uitkomt. Warm deeg en/of deeg dat onvoldoende heeft gerust is minder makkelijk te verwerken. Liever wat langer van te voren deeg maken dus dan al te veel haast.


Het recept zoals ik het hier geef levert een zeer ruime hoeveelheid koekjes op. Toen de kinderen kleiner waren bakte ik dan ook aanzienlijk minder. Maar nu zijn die jaren dat werkelijk alles opgaat, hoeveel ik ook maak. Dus we nemen het ervan! Al is het uitsteken, besmeren, bestrooien en bakken van zoveel koekjes een flinke klus. Gelukkig hoef ik dat nooit alleen te doen. Het samenwerken hoort bij die laatste dagen voor kerst.


En ja, dan kijk je naar dit soort hoeveelheden koekjes. De niet roestvrije metalen vormpjes zijn dan alweer netjes met de hand afgewassen en staan te drogen. Tot volgend jaar verdwijnen ze weer in hun grote rode doos. Ik kijk terug op het jaar, ik zie de rijkdom waarmee wij kerst mogen vieren. Ik zie hoe de tradities gelijk blijven en de wereld verandert. En toch ook weer niet. Heb een goed kerstfeest allemaal!

Mijn opa met zijn ouders: links de banketbakker, mijn Ur-Opa, van wie dit recept stamt

Ausstecherle: roomboter-uitsteekkoekjes
herkomst: familierecept voor "Butterbackwerk"

250 gram boter
400-500 gram suiker
5-6 eieren, afhankelijk van het formaat
geraspte schil van een onbehandelde citroen
750 gram bloem
greinsuiker (ongeveer 100-200 gram)


1. Roer de boter met de suiker luchtig, voeg dan stuk voor stuk de eieren toe en werk tot slot citroenrasp en bloem door het mengsel. Laat dit minimaal een uur tot een etmaal rusten. Rol uit, bestrijk met losgeklopt ei en strooi er greinsuiker ('Hagelzucker') naar smaak over.
2. Het bakken luistert nauw. Probeer op een blik zoveel mogelijk koekjes van gelijke dikte en formaat te plaatsen. Bak ze zeven minuten en controleer daarna zodat ze niet te donker worden. Blijf dan om de 1-2 minuten controleren. Als je alleen werkt betekent dit dat je de oven telkens even leeg laat omdat zeven minuten te kort is om een heel blik voor te bereiden.

Niemand presenteert de Austtecherle zo mooi als mijn vriendin M.

2 opmerkingen:

  1. I'm happy that I can translate your posts and recipes into English.... and this is a wonderful one! Making this kind of cookie is a wonderful holiday tradition but how much more special that it can from your grandfather! And what a pile of cookies you made! I hope your holiday was joyous and merry!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jamie!
    That is so kind, thank you for your reaction. I have collected quite a few recipes of my family and actually I created a page of their own, called "Schwaben-Eckle" in my menu bar. My mother left for Holland and food means the world to me, taking me back to those wonderful summers with my grandmother. It is such a powerful way to invoke memories. The cookies are shared all over the place, and whatever is left is eaten by my two voracious sons, aged 10 and 14! Thanks again, and warm greetings to Chinon.

    BeantwoordenVerwijderen