20 juli 2014

Biscuittaart aardbeien-granaatappel met room


Zolang ze er nog zijn kun je het aardbeienseizoen niet genoeg vieren. Deze snelle taart was een resultaat van een beetje weinig aardbeien (nou ja niet heel erg weinig) en een beetje veel granaatappel. Er liggen nu weer prachtige granaatappels in de winkel en op de markt.


Goede granaatappels, het donkerste donkerrood, en die onweerstaanbare combinatie van fris en zuur, halen meteen ook het beste uit de andere ingrediënten van een gerecht. Hier zijn dat de zachte aardbeien, de room en de biscuitbodem. Alles wordt dan met elkaar verbonden lijkt het.


Ik sloeg wat room en vouwde er voorzichtig wat kwark doorheen. Al te zwaar of vet vind ik niet lekker. Iedere stevige zuivel zou ik hiervoor gebruiken: wat Griekse yoghurt, magere of 3,2% kwark. Net wat je hebt. Sommige soorten kwark zijn zo lekker (heel milde Franse kwark, die je vroeger van een Frans merk had in de NL supermarkt schiet me te binnen) dat ik de room zelfs helemaal zou durven weglaten.


Omdat ik niet precies wist hoe de hoeveelheid aardbeien zou passen verspreide ik ze geleidelijk over de taart. Uiteindelijk kwam het prima uit en stond er een taartje voor het dessert te wachten waar niemand zich voor hoeft te schamen.



Je moet de feesten vieren hoe ze vallen. Ik weet het, ik zeg het vaker. Met zo'n taartje is het bijna andersom. Een goede taart verdient een feest.

Biscuittaart aardbeien-granaatappel met room

Ingrediënten
 2 eieren
60 gram fijne suiker
40 gram bloem
30 gram maizena

een rest aardbeien van 300-600 gram
een granaatappel, de pitjes losgemaakt
100-150 ml slagroom
100 ml magere kwark
wat poedersuiker naar smaak
wat limoenrasp en 1-2 eetlepel limoensap (of wat vanille-extract)

Bereiding

1. Vet de vorm in en stuif uit met bloem. De hoeveelheid is genoeg voor een springvorm van 24 of 26 cm. (Ik bak meestal de dubbele portie.) Warm de oven voor op 175 graden. Maak de aardbeien schoon en laat ze eventueel in een paar lepels suiker marineren. Met echt goede gave verse aardbeien kun je deze stap overslaan. Eventueel kun je er een lepel Cointreau of ander lekkers doorheen scheppen.

2. Klop de eieren in hun geheel met de suiker in de Kitchenaid tot je het gele lintenstadium bereikt. Heb je alleen een handmixer, klop dan de eigelen en de eiwitten apart met elk de helft van de suiker.

3. Vouw de bloem en maizena door het eimengsel. Voor de handmixmethode vouw je eerst de bloem door de eigelen en daarna eerst 1/3 van het eiwit, vervolgens heel voorzichtig de rest van het eiwit.

4. Bak de bodem gaar in 15-20 minuten. Goed erbij blijven, het kan hard gaan.

5. Keer en los en laat afkoelen. Klop dan de slagroom, breng op smaak met (weinig) poedersuiker en limoenrasp en -sap. Vouw er voorzichtig de kwark en granaatappelpitten doorheen. Spreid uit over de taart en werk af met de aardbeien. Serveer direct.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten