3 september 2013

Langzaam geroosterde tomaten uit de oven


Dit recept ontstond op de plek waar ik nog steeds een aparte blog aan wil wijden: de markt. Al weken lagen de pruimtomaten me deze zomer aan te staren. Twee kilo voor 1,50 euro. Er zijn zelfs weken dat ik drie kilo heb gekocht. Het waren nogal stevige tomaten die je makkelijk nog even verder kon laten rijpen. Ze waren zowel gekookt als rauw heerlijk. Maar ooit moest ik toch een keer uitproberen hoe ze zouden smaken als je ze langzaam in de oven zou laten uitdrogen. Iets tussen roosteren en uitdrogen in eigenlijk.


Zowel Ottolenghi als Nigella hebben hier aanwijzingen voor. Ottolenghi heeft het over 4-6 uur bij 150 graden, Nigella begint op 220 graden en schakelt de oven uit. De tomaten drogen dan overnacht uit in een afkoelende oven. Daarom noemt ze ze "moon-blushed". Zij gebruikt overigens kleinere tomaten, dus ik moest een tussenoplossing verzinnen. Want ik zag het niet zitten om deze pruimtomaten verder in stukken te snijden. Ik voorzag dat ze dan niet mooi zouden opdrogen, maar eerder zouden leeglopen omdat het vel het vocht niet binnenboord kon houden als ze in kwarten waren gesneden.


Uiteindelijk heb ik een paar porties gedroogd voordat ik de ideale omstandigheden vond. Nigella besprenkelt ze met suiker en zout en gebruikt kruiden. Anderen strooien er wat gemalen koriander op. Ik vond de smaak algauw te zout en probeerde nog een kleine testversie uit helemaal zonder zout. Die bakte ik gewoon mee met ons standaard brood. Het resultaat was heerlijk! Omdat de kruiden uiteindelijk te donker worden zou ik aanraden om de tomaten helemaal naturel te roosteren, of met een heel klein beetje suiker erop. Eventueel een klein snufje zout, maar niet veel zeezout zoals Nigella voorschrijft.


Van bovenstaand bakblik heb ik te donkere blaadjes kruiden weer afgehaald voordat ik de tomaten in een bakje deed. Het blijft verbluffend als je na een nacht of een aantal uren de oven open doet en er liggen platte stukjes met heel veel smaak. Waar is al dat vocht en vlees gebleven? De smaak is in ieder geval overgebleven. En die kan je gebruiken in pastasauzen, in soepen, door salades of andere groentegerechten. Misschien heb ik bijna nog het meest genoten van een boterham met kaas en een paar van deze tomaten. Zo simpel kan het zijn.

Langzaam geroosterde tomaten uit de oven

Ingrediënten

tomaten (ik kreeg van 1,5-2 kilo verse tomaten een klein bakje vol)
olijfolie
zout en suiker naar smaak
Eventueel een snufje gedroogde koriander of wat verse kruiden zoals oregano, salie, tijm of rozemarijn.

Bereiding
Leg de tomaten gehalveerd op een bakblik of in een bakvorm. Gebruik op een blik bakpapier want als het sap carameliseert is schoonmaken erg moeizaam. Bestrooi naar wens (kijk uit met zout), sprenkel er wat olijfolie over. Bak ongeveer een half uur bij 150 graden en schakel de oven uit. Laat de tomaten 6-10 uur staan in de afkoelende oven. Langer kan ook.

Opmerkingen
- Wil je eerder klaar zijn, dan moet je de oven langer aan laten. Bijvoorbeeld anderhalf uur bij 150 graden en dan nog een paar uur afkoelen. Let dan wel op dat je tomaten niet zwart worden langs de randen.
- bewaren kan in de koelkast. Als je ze meer dan twee dagen wilt bewaren, giet er dan wat olijfolie bovenop.


Een recept als dit komt niet bij mij op als ik met een doosje Tasty Toms van 3,99 voor 400 gram bij de beroemde Blauwe Grutter sta. Daarvoor moet je echt op de markt zijn. Hoe je op de markt de seizoenen voorbij ziet glijden, de ene overdaad na de andere, dat is geweldig. Ik kan het aanraden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten