11 augustus 2013

Visboterham en mayonaisenieuws

 

Een van mijn heimelijke genoegens is een restje koud vlees of koude vis op brood. En als daar dan nog zure mayo bij komt.... dat kan niet meer stuk! Ik kan ook niet helemaal uitsluiten dat mijn voorliefde voor koud vlees voortkomt uit het feit dat we daar vroeger mayonaise bij aten. Mijn moeder maakte mayonaise altijd zelf, met weinig suiker en ja, dat was erg lekker! Tegenwoordig heb ik nog wat meer smaakmakers in huis en samen maken ze mijn visboterham extra speciaal.

Forel op zelfgebakken brood. Helaas opgegeten aan mijn bureau.

Al jaren keren wij potjes en verpakkingen in de supermarkt om de kleine lettertjes te lezen. We waren dan onder meer op zoek naar mayonaise zonder suiker. Dat werd steeds lastiger. Grote merken gingen meer en meer suiker toevoegen. We weken uit naar Hellman's, Citroenmayonaise van een Belgisch merk (Devos Lemmens) of Ton's Majoneis. De laatste is een sympathieke kleine aanbieder.


Maar nu is er nieuws: de tijden zijn veranderd. De mensen in Zaandam hebben hun voelsprieten uit staan en gaan mee op de low-carb wind. Het eigen merk van AH heeft nu Belgische mayo in het assortiment: helemaal zonder suiker! Nou ja vrijwel helemaal zag ik, toen ik nog eens de ingrediëntenlijst bestudeerde.


Dat maakt het dus nog makkelijker om je boterham te versieren. Yay! Ik stel me zo voor dat ook een koud gehaktballetje heerlijk smaakt met wat van deze mayonaise. Voor de huidige blog wilde ik even het vissmeersel voorstellen. Naar smaak simpeler of ingewikkelder te maken.

Vis-smeersel

Meng doorelkaar:
een rest koude vis, een stukje gerookte vis of wat vis uit blik
wat zure mayo
mierikswortel: een klein lepeltje per eetlepel mayonaise
peper en zo nodig zout
wat verse gesneden groene kruiden

Varianten
- de combinatie fijne blokjes appel en ui kan wat zuur, scherp en zoet toevoegen;
- een paar theelepels limoen- of citroensap kan nodig zijn, vooral bij gewone mayonaise;
- je kunt de boel op scherp zetten met wat Tabasco, Sriracha of cayennepeper.


De résten van de resten wil ik nog weleens delen met Mickey, de buurkat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten